Online obchodování má v EU stále nízkou důvěru
22. 6. 2007 – 13:21 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Evropský parlament na včerejším zasedání ve Štrasburku přijal zprávu z vlastního podnětu o důvěře spotřebitelů v digitální prostředí, kterou vypracovala česká europoslankyně Zuzana Roithová. Zpráva zdůrazňuje nízkou důvěru spotřebitelů a obchodníků v toto prostředí a navrhuje prostředky k řešení této situace.
Zpráva české europoslankyně uvádí, že navzdory potenciálu, který mají v současné době on-line nákupy, se do přeshraničního internetového obchodování zapojuje pouze 6 % evropských spotřebitelů.
Dále cituje průzkum Eurobarometru, podle nějž 33 % spotřebitelů uvedlo, že jim podniky odmítly prodat nebo doručit zboží nebo služby, protože měli bydliště v jiném členském státě. Zdůrazňuje rovněž, že nedostatek důvěry v internetový prodej a s ním spojená právní nejistota jsou jedním z hlavních důvodů, proč Evropa zaostává v určitých aspektech internetového obchodování za Spojenými státy a Asií. Zpráva považuje za politováníhodné, že „EU nemá v současné době vlastní strategii, která by situaci napomohla řešit”.
Poslanci z tohoto důvodu žádají Komisi, aby navrhla strategii pro zvýšení spotřebitelské důvěry, podnikla kroky k větší atraktivitě internetového obchodování a zastavila fragmentaci vnitřního trhu v digitálním prostředí. To by mělo vést ke zlepšení přístupu ke zboží a službám nabízeným on-line v jiném členském státě.
Podle poslanců by činnosti zaměřené na zvýšení důvěry v digitální prostředí měly mimo jiné zahrnovat grantový program pro projekty zaměřené na zvýšení spotřebitelské důvěry, elektronický vzdělávací modul týkající se ochrany spotřebitelů a uživatelských práv v internetovém obchodování, vzdělávací a informační projekty určené ke zvýšení informovanosti malých a středních podniků o přeshraničním prodeji, evropský varovný systém (včetně databáze) k prevenci internetových podvodů.