Od roku 1990 se jízda na hlavních tazích Česka zkrátila o dvě hodiny
11. 5. 2007 – 7:15 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Zatímco v roce 1990 zvládnul řidič cestu z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 43 minut, o 17 let později, tedy v letošním roce, ujede stejnou vzdálenost za 2 hodiny a 51 minut.
Významnou úsporu času získá řidič i na jiných trasách, například z Prahy na německé hranice nebo Hradce Králové.
Úspora čas při jízdě pro řidiče znamená zároveň finanční úsporu a pro nás všechny menší ekologickou zátěž.
Podle MD vysoká dynamika výstavby dopravní infrastruktury, rychlejší a kvalitnější vozový park a zvýšení rychlostních limitů v roce 1997 mimo obec jsou hlavními důvody rychlejší silniční dopravy v České republice.
„Jsme si vědomi toho, že náš průzkum nekalkuluje s uzavírkami či nehodami, se kterými je v reálném životě potřeba počítat. Je to prostý výpočet vzdálenosti a rychlosti, který ovšem těm zapomnětlivějším z nás připomíná jak se za poslední období změnila česká dálniční síť a jaké investice jsme museli vynaložit. Úspory desítek minut každého z nás jsou v makroekonomickém pojetí ohromné,“ říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Ještě v roce 1990 mohl řidič při cestě na německé hranice využít pouze 28 kilometrů dálnice maximálně do Berouna. V roce 1997 bylo v provozu již 130 kilometrů, od roku 2006 lze pohodlně cestovat po dálnici až na hranice do Rozvadova přímo z Prahy. Úspora na této trase dosáhla v rozmezí let 1990 a 2007 celých 37 minut.
Podobných úspor v čase při cestování může řidič získat i na dalších trasách v České republice. Jednotlivé úspory charakterizuje následující tabulka:
Jízdní doba…
Trasa
1990
2007
2010
Praha – Ostrava
3 h, 43 min
2 h, 51 min
2 h, 30 min
Praha – Rozvadov
1h, 47 min
1 h, 10 min
1 h, 10 min
Praha – Cínovec/Petrovice
1 h, 15 min
58 min
42 min
Praha – Hradec Králové
1 h, 4 min
47 min
42 min
Praha – České Budějovice
1 h, 43 min
1 h, 40 min
1 h, 16 min
… a získaná časová úspora (v minutách)
Trasa
2007
2010
Praha – Ostrava
52
73
Praha – Rozvadov
37
37
Praha – Cínovec/Petrovice
17
33
Praha – Hradec Králové
17
22
Praha – České Budějovice
3
27
Celkem
126
192
Časy v tabulkách jsou měřeny za předpokladu dodržování maximální povolené rychlosti mezi jednotlivými městy a bez zajíždění do center.
Největší úsporu času od roku 1990 získal řidič na trase mezi Prahou a Ostravou (52 minut), kde byly otevřeny nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R35. V současné době finišuje výstavba dálnice D47 a proto v roce 2009 dosáhne úspora času rekordních 73 minut.
O více jak půl hodinu rychleji se cestuje mezi Prahou a Rozvadovem na bavorské hranice (směr Norimberk či Mnichov) díky již zcela dokončené dálnici D5. Stejný případ je cestování na saské hranice (směr Drážďany či Berlín), kdy v roce 1990 se ještě nedalo využít dálnice. Díky novému tahu D8 nyní řidič uspoří téměř 20 minut, po konečném dokončení v roce 2010 to bude již přes půl hodiny.
Výrazného posunu v roce 2010 se řidiči dočkají také na dálnici D3, kde bude možné získat k dobru téměř půl hodiny ve srovnání s rokem 1990. Po úplném dokončení tahu D3 bude úspora času na cestě do Českých Budějovic dokonce 40 minut.
Podle generálního ředitele ŘSD rychlejší výstavba a s tím současně i cestování po českých silnicích a dálnicích významně pomůže k lepší mobilitě celé veřejnosti. „Lidé budou mít možnost cestovat za prací na mnohem vzdálenější místa, aniž by je to stálo velké množství času. To má efekt nejen na rostoucí ekonomiku, ale především na snižování nezaměstnanosti v jednotlivých regionech,“ uzavírá Alfred Brunclík.