Od října 2016 bude policie zabavovat malé techničáky
26. 2. 2016 – 0:36 | Auto-moto | Martin Slapnička | Diskuze:
Nesvítí vám brzdová světla nebo máte prasklé čelní sklo? Jen dva příklady z mnoha, které pro vás od října letošního roku mohou znamenat konec jízdy. Přesněji policista vám za tyto a další prohřešky proti bezpečnosti silničního provozu může odebrat osvědčení o registraci motorového vozidla, lidově řečeno „malý techničák".
Že bez tohoto osvědčení nesmíte vozidlo provozovat na veřejných komunikacích, je jistě každému motoristovi jasné. Tuto pravomoc, po které česká policie již léta volala (posledních nejméně 15 let tuto možnost neměla), jí navrátila novela silničního zákona.
Policisté tedy mohou nejen udělit blokovou pokutu až do výše 2000 Kč za neodpovídající předpisům technický stav vozidla, ale i odebrat ono osvědčení. Aby nedocházelo ke zneužívání této pravomoci, stanoví doprovodná vyhláška ministerstva dopravy konkrétní výčet technických nedostatků, za které může policie zadržet na místě osvědčení o registraci vozidla. Co se objeví v daném výčtu?
Už zmiňované nefunkční koncové brzdové svítilny vozidla, prasklé čelní sklo, závady brzd jako jsou viditelně sjeté brzdové destičky. Stejně tak půjde o netěsnosti výfukového potrubí, jinými slovy prasklý nebo jinak poškozený výfuk či poškozenou karoserii, která má ostré hrany a hrozí zraněním ostatních účastníků silničního provozu. Samozřejmě, že vážnou závadou například v zimě, může být buď použití letních pneumatik, nebo sjetý vzorek pneumatik pod hranici určenou zákonem. Zkrátka policie dostane možnost odebrat „malý techničák“ v těch případech, kdy hrozí havárie nebo ohrožení životů a zdraví motoristů a ostatních.
Proč policie prosazovala, aby opět získala možnost odebrat na místě osvědčení? Předchozí řešení, kdy měla možnost poslat na základě silniční kontroly vůz na technickou kontrolu do nejbližšího střediska, bylo prakticky nepoužitelné. Stejně tak se ukázalo jako mimořádně finančně náročné zajistit dostatečný počet mobilních technických kontrol, které by mohly ověřit základní stav vozu na místě.
Vzhledem k vysokému průměrnému věku osobních automobilů v ČR (14,5 roku, což je nejvyšší za posledních 20 let) bude na místě, aby byla policie náležitě proškolena o tom, jaký technický stav vozidla odpovídá danému staršímu vozu. Také je otázkou, zda, a na jakou dobu, bude vydáván tak zvaný doklad „na dojetí“ v případě lehčích prohřešků. Nemluvě o tom, jak se bude řešit situace, kdy policie nedovolí další jízdu vozidla.
Odborníci ÚAMK jsou názoru, že je třeba udělat maximum pro bezpečnost provozu na českých silnicích, ale zároveň nepřiměřeně nekomplikovat život motoristům. Na to by měla myslet doprovodná vyhláška ministerstva dopravy, která dá konkrétní rámec novele silničního zákona.
Aut