Od května 2018 se zcela nově mění STK
23. 7. 2017 – 18:52 | nasepenize | red | Diskuze:
Úroveň technických kontrol vozidel v řadě zemí Evropy považují odborníci za průměrnou. Jelikož se nepodařilo přes tuto kritiku dosáhnout v uplynulém období zlepšení, rozhodly se odpovědné orgány EU, řešit celou záležitost na celoevropské úrovni. Tedy obecně závaznými předpisy.
Proč zvolilo EU daný postup? Není žádným tajemstvím, že na silnicích Evropy potkáváme nejen staré automobily. Vždyť průměrný věk například v ČR je zhruba 15 let a podobné je to i v dalších zemích střední a východní Evropy. Je nesporné, že určitá část těchto osobních, ale i užitkových a nákladních automobilů, nemluvě o autobusech nebo motocyklech, by vůbec neměla projít technickou kontrolou. V takovém jsou stavu. Stanice technické kontroly někdy argumentují nejednoznačnými předpisy, úrovní vybavení v případě například kontroly emisí a upozorňují i na další otázky, které omezují kvalitu prováděných kontrol.
V řadě zemí se hovoří o „příliš děravém sítu“, kterým prochází množství vozidel ve špatném technickém stavu do běžného provozu. Proto EU považuje za nejvhodnější přijmout jednotný předpis v rámci Evropské unie. Ta má přesně stanovit jak obsah samotných kontrol, tak odbornou kvalifikaci techniků, tak strojní a přístrojové vybavení STK.
Jednotlivé členské státy EU budou zavázány transponovat tento předpis do národního zákonodárství do 20. května 2017, s tím, že v platnost má být uveden do 20. května 2018.
Proč tak zásadní tlak EU na právě tuto otázku? Odpověď zní - vinou „dieselgate“, problémů s filtry pevných částic a dalších nedostatků v technickém stavu vozidel.