Obchody lákají na slevy. Jaké triky na nás zkouší?
27. 12. 2011 – 20:25 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Časopis dTest v úterý varoval před obchodníky, kteří v době povánočních slev nepostupují v souladu se zákonem. Ne každá sleva je tak skutečně slevou a ne každá výhodná koupě se opravdu vyplatí. Jaké jsou nejčastější triky podvodníků?
„Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem,“ popisuje některé z triků Jan Votočka, právní poradce dTestu.
„Občas dochází též k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem,“ upozornil Votočka.
TIP: Chcete vrátit, nebo vyměnit vánoční dárek u prodejce? Pozor!
Známé jsou i situace, kdy se lákavé „až 70%“ slevy vztahují jen na nejlevnější sortiment v prodejně, kdežto výrobky, které zákazníky skutečně zajímají, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již dávno vyprodané. Přesto reklama svůj účel splní – dostane zákazníka do prodejny. Někdy též není patrné, kolik ona sleva či cena vlastně činí. Platí však, že cena na věci má být konečná, přitom by měla být čitelná i cena původní.
Češi podle něj na slevy slyší, a proto většina obchodů začala zákazníky lákat na již tradiční povánoční slevy. Mnozí obchodníci nevydrželi čekat tak dlouho a s výprodejovými cenami přišli již před Vánoci a nyní je snižují ještě více. Většina prodejců si v dnešní době dává pozor, aby při označování výrobků a tvorbě slev postupovala v souladu se zákonem, najdou se však stále i ti, kteří povánoční „nákupní horečky“ zneužívají.
Triky podle TN.cz:
TRIK 1: Sleva u pokladny neplatí
Často se stává, že deklarovanou slevu vám pokladní vůbec neodečte a zboží tak kupujete za původní plnou cenu. Vždy si proto zkontrolujte účtenku, nejlépe hned po zaplacení.
TRIK 2: Rozdílná výše slevy
I když vám pokladní slevu započítá, ne vždy se shoduje s tím, co vám reklamní letáky či cedule slibují. Z třicetiprocentní slevy tak může třeba jen desetiprocentní. Opět platí zásada vždy si zkontrolovat účtenku a nebát se ozvat.
TRIK 3: Slevy jen pro velká balení
Obchodníci často matou zákazníky tím, že nabízejí velkou slevu na určitý druh zboží, ale sleva se přitom týká jen jednoho (zpravidla největšího) balení. Informace přitom obchodníci nijak nezatajují, jen je uvádějí pod čarou nebo s hvězdičkou a výrazně menším písmem. Spoléhají na to, že zákazníci dodatkové informace přehlédnou a koupí si zboží i za plnou cenu. Ochranou je zvýšená pozornost při pročítání slevových letáků či cenovek v obchodech.
TRIK 4: Uvedená cena nesouhlasí se slevou
Oblíbeným trikem obchodníků (nejen) v době slevových akcí je uvádění jiných cen, než jaké u pokladny zaplatíte. Přitom nutně nemusí jít o podvod, ale pouze malý trik. U cenovky zboží v regálu je nejčastěji uvedena cena bez DPH. Upozornění na tento fakt je pak tradičně malým písmem, aby ho nepozorný zákazník přehlédl. U dražšího zboží může být rozdíl v ceně v řádu stovek až tisíců korun. Obranou je opět zvýšená pozornost při nákupu.
TRIK 5: Kouzlení s původní cenou
Slevy jsou od toho, aby lákaly. Mnoho obchodníků proto neváhá a k bombastickým slevám se dopracovává dalším z triků. Buď si původní cenu rovnou vymyslí tak, aby zboží mohli navenek prodávat třeba za údajnou polovinu ceny, případně toto zboží před slevovými akcemi záměrně na krátký čas zdraží natolik, aby se jim vyplatil jeho prodej i za poloviční cenu. V obou případech jde o klamání zákazníka, ale podvod se vždy špatně odhaluje, pokud v konkrétním obchodě nesledujete ceny dlouhodobě.
TRIK 6: Špatně vypočítaná sleva
Obchodníci vědí, že triky s čísly fungují. Proto se při prodeji užívají tzv. baťovské ceny. Lépe se zkrátka prodává zboží, které nestojí 300, ale třeba 299 korun. U slev to funguje přesně obráceně. I když je sleva ve skutečnosti třeba jen 28 procent, obchodníci ji rádi na reklamním letáku či cenovce zaokrouhlí na rovných třicet procent, aby to lépe vypadalo. Myslíte si, že nakupujete s třetinovou slevou, ale ta přitom tak vysoká není. Opět se vám vyplatí trochu pozornosti a trochu počítání. Na to, že se při slevovém šílenství nebudete drobnými detaily zabývat, obchodníci totiž spoléhají.
TRIK 7: Chybějící původní cena před slevou
Zákon obchodníkům přikazuje, že zboží ve slevě musejí uvádět nejen s označením výše slevy a s cenou po slevě, ale rovněž musejí uvádět původní cenu. Pokud tento údaj chybí, velmi pravděpodobně se vás snaží obchodník okrást a oznámení slevy je jen zástěrkou, jak vaši pozornost k určitému zboží přitáhnout a pak vám ho za plnou cenu prodat. Pokud takové jednání odhalíte, rovnou na místě můžete ztropit skandál, protože obchodník porušuje zákon.
TRIK 8: Zcela chybějící cena
Na tenhle trik v období slev mnoho lidí asi nenaletí, protože ceny jsou to hlavní, co je zajímá. Přesto se může stát, že obchodník záměrně některé zboží neoznačí cenovkou a spoléhá se na to, že ho zákazník prostě jen přihodí do košíku a u pokladny už nebude protestovat nebo si vysoké ceny ani nevšimne. Takové zboží raději ani nekupujte anebo obchodníka na chybějící cenovku rovnou upozorněte. Je jeho povinností cenu uvádět.
TRIK 9: Zvenku obří slevy, uvnitř draho
Nejdůležitějším prvním krokem obchodu je zákazníka zaujmout a přivést do jeho útrob. Proto existuje mnoho obchodníků, kteří slevy sortimentu spíše jen předstírají. Zvenčí lákají na „slevy až o 70 %“, ale uvnitř zjistíte, že tak vysoké slevy se týkají třeba jen tkaniček do bot (obecně těch nejlevnějších položek), případně zboží, které už je dávno vyprodané. V tomto případě si bohužel moc nepomůžete. Nejlépe uděláte, když v takovém obchodě nic nenakoupíte.
TRIK 10: Sleva ruší záruční dobu
Leckde se vás prodavač bude snažit přesvědčit, že na záruku a případnou reklamaci nemáte u zlevněného zboží nárok. To je ovšem lež. I na zlevněné zboží platí zákonem stanovená záruka. Jedinou výjimkou je situace, kdy je zboží prodáváno se slevou právě proto, že je třeba poškozené.
-MED | TN.cz