Obchodníci s diamanty slibují nemožné
28. 5. 2017 – 15:31 | Investice | Martin Slapnička | Diskuze:
Francouzská spotřebitelská organizace UFC Que Choisir kritizuje internetové obchodníky s investičními diamanty. O svých produktech většinou mlží a někdy i vysloveně klamou, navíc slibují nereálné zhodnocení.
Ve Francii začalo vyšetřování společnosti Stock Diamonds Limited, která obchodovala s investičními diamanty a svým klientům slibovala každoroční osmiprocentní zhodnocení investice. Návratnost však byla nulová, společnost svým zákazníkům způsobila škodu přibližně ve výši dvou milionů euro.
Podle UFC se jedná jen o špičku ledovce. Zejména na internetu operuje velké množství společností, které lákají spotřebitele na zdánlivě výhodnou investici. Typicky uvádějí, že cena diamantů za poslední rok stoupla o šest a více procent a že zásoba diamantů se povážlivě tenčí.
První informace je nepřesná. Cena diamantů opravdu stoupá, ovšem je značný rozdíl v jejich hodnotě v závislosti na kvalitě drahého kamene, počtu karátů a původu. Zejména u karátů se hodnota stanovuje poměrně neintuitivně. Desetikarátový diamant má ve skutečnosti asi třicetkrát vyšší hodnotu než jednokarátový, cena tedy stoupá spíše exponenciálně.
Dále je pak propastný rozdíl v hodnotě přírodních a syntetických diamantů. Uměle vytvořené diamanty je přitom pro laika velmi obtížné rozeznat od těch přírodních. Riziko je pro investora vysoké.
Problém je i se samotným určením ceny diamantů. Hodnota není pevně stanovena žádným kurzem, indexy cen jsou sestavovány podle proběhnuvších transakcí. Z toho důvodu jsou velmi náchylné na výkyvy či tvorbu cenových bublin.
Prodejci investičních diamantů stále mluví o tom, že zásoba diamantů se rychle ztenčuje, a radí tak investorům, aby s koupí neváhali. To však podle UFC není pravda. Podobnou hrozbu prodejci používají již několik let, aniž by se zásoba diamantů jakkoliv změnila. Toto tvrzení také není podloženo žádnou seriózní statistikou.
UFC proto spotřebitele varuje, aby se nenechali zviklat lákavými sliby výhodné investice. Subjekt, který investice nabízí, by si měli pečlivě prověřit, stejně tak i jeho obchodní podmínky.
Prodejci investičních diamantů čelili kritice i v Itálii. I zde obchodníci nadhodnocují výnosy, navíc šroubují cenu diamantů na dlouhodobě neudržitelné ceny. Celkový tamní obchodní model je postavený na nevýhodném přeprodeji drahých kamenů.