Nový trik - Na předváděcí akce v sídle prodejce nechoďte
18. 3. 2015 – 19:18 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Česká obchodní inspekce v posledních týdnech zaznamenala mimořádný nárůst počtu nespokojených spotřebitelů, kteří se na inspekci se obracejí v souvislosti s nákupem zboží na předváděcích akcích konaných přímo v sídle společnosti. Takový nákup je srovnatelný s nákupem v běžné „kamenné prodejně“, a proto není možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu.
nozí spotřebitelé navíc nemají ani doklad o koupi. Ten má prodávající povinnost vystavit při klasickém prodeji na vyžádání spotřebitele.
Vstup na tyto akce je však výhradně na pozvánku. Nejčastěji organizátoři zvou spotřebitele důchodového věku a ty, kteří se již v minulosti předváděcích akcí zúčastnili. Většinou bývá nabízeno zboží, jako na klasických předváděcích akcích, ale spotřebitelé si musí uvědomit, že zde nevzniká právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, protože zboží kupují přímo v sídle společnosti (tedy nikoli „mimo prostory obvyklé k podnikání“). Domoci se svých peněz zpět je pak velmi těžké, speciálně v případě, kdy si kupující ani nevyžádali doklad o koupi.
ČOI doporučuje:
na tyto vysoce rizikové akce nechodit
spotřebitelé by si měli uvědomit, že nemohou v těchto případech odstoupit od smlouvy do 14 dnů
spotřebitelé by si vždy měli vyžádat doklad o koupi
Pokud spotřebitelé obdrží pozvánku na předváděcí akci do sídla společnosti, mohou se s takovou pozvánku obrátit na nejbližší inspektorát ČOI, aby inspekce prověřila, zda obsahuje veškeré zákonné náležitosti.
Stále nové triky na předváděcích akcích
Mohlo by se zdát, že předváděcím akcím po masivní kampani odzvonilo, ale není tomu tak. Už však nejde o nádobí prodávané v restauracích. Dnes se nabízí zdravotní přístroje na soukromých akcích konaných přímo v sídle prodejce. Záměr je zjevný - připravit důvěřivé lidi o právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů.
V posledních dnech se na naší poradenské lince objevují stížnosti spotřebitelů na společnost BNM-MEDICAL CZECH SE pořádající předváděcí akce. Spotřebitelé, v drtivé většině senioři, si nákup terapeutických přístrojů za 40 a více tisíc korun zanedlouho po příjezdu domů rozmyslí, ale prodejce odmítá odstoupení od smlouvy respektovat. Odvolává se na to, že smlouvy jsou uzavřené v prodejně a zde právo zrušit smlouvu do 14 dnů neplatí.
Spotřebitelé shodně vypovídají, že písemné pozvánce adresované na jméno předchází telefonické oslovení s informací o otevření nové pobočky společnosti zaměřující se na oblast zdraví. Z pozvánky se nedozvíte nic o výrobcích, které budou předmětem prezentace, pouze společnost slibuje, že představí svoji činnost. Z názvu, loga, poslání společnosti i internetových stránek s fotografií osob se stetoskopy kolem krku snadno nabudete dojmu, že se jedná o zdravotnické zařízení. Na akci nebude chybět občerstvení a dárek za účast. Průběh si již dokážete představit - vychvalování výrobků, losování o ceny a kupní smlouvy na přístroje za ceny, které po slevě jsou desetitisícové. Přidáte-li si k tomu moment překvapení, nemožnost porovnání s jinými produkty na trhu, psychologickou manipulaci, výhru v podobě výrazné slevy a odvoz až domů se zastávkou v bance pro peníze, nijak se to neliší od typických předváděcích akcí.
Jeden rozdíl tu však je. Akce se konají přímo v sídle společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, ve smlouvě označeném jako „prodejna“. Spotřebitelé tudíž údajně nemají právo odstoupit od smlouvy, protože zákon vyhrazuje tuto možnost pro případy, kdy nákup proběhl mimo prostory obvyklé k podnikání (například v restauraci při předváděcí akci).
To však není pravda. Bez ohledu na to, zda jde o sídlo zapsané v obchodním rejstříku nebo o provozovnu nahlášenou v živnostenském rejstříku, nejedná se o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej daných výrobků očekávat. Moment překvapení je jedním z hlavních důvodů ochrany spotřebitele při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory. Občanský zákoník proto v této souvislosti nepracuje s pojmem provozovna, ale prostor k podnikání a obvyklost se posuzuje vždy z pohledu spotřebitele, nikoliv onoho prodejce. Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že se musí jednat o prodejní prostor volně přístupný veřejnosti a jako takový musí být jasně označený.