Nevyžádané zboží se platit nemusí
12. 7. 2012 – 20:18 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Lidé si stále více stěžují na to, že jim domů chodí nevyžádané zásilky, například mince, série obrázků a podobné většinou sběratelské předměty. Spotřebitelský časopis dTest jim radí, aby za zboží neplatili, pokud si ho neobjednali.
Zasílání nevyžádaných zásilek je v současnosti častým předmětem stížností spotřebitelů, kteří se cítí být obtěžováni jak samotným posíláním zboží tak zejména opakovanými požadavky na úhradu. Z obavy před možným soudním či jiným vymáháním požadované částky raději zaplatí.
Vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený ale doporučuje: "Pokud si spotřebitelé danou zásilku neobjednali a nemají o ni zájem, rozhodně by ji neměli platit. Nejsou dokonce povinni zboží dodavateli vrátit ani jej na to upozorňovat. Jedná se o právní úpravu plnění bez objednávky, která vychází z občanského zákoníku," radí Zelený.
V případě, že spotřebiteli vadí i samotné zasílání nevyžádaného zboží a faktur, je podle Zeleného vhodné se obrátit písemně přímo na odesílatele. "Uvedené jednání obchodníků je současně zakázanou agresivní obchodní praktikou a je tedy možné podat podnět na Českou obchodní inspekci," doplňuje Zelený.
Podobná situace podle něj nastává i v případě, kdy zákazník nejprve provede objednávku s tím, že očekává pouze jednu zásilku. Následně ale přichází další, nechtěné zboží. "V první řadě je třeba si řádně kontrolovat původní objednávku, a to včetně textu psaného drobným písmem. Následné zásilky zpravidla přicházejí kvůli nepozornosti zákazníků, kteří si například nevšimli, že se zasláním zboží vlastně souhlasí," upozorňuje Zelený.
Pro ty, kteří si s případnou reakcí na nevyžádanou zásilku nevědí rady, připravil časopis dTest vzorový dopis "Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží", který je zdarma ke stažení na internetových stránkách časopisu. Se svými dotazy ohledně podobných obchodních praktik se lze rovněž obrátit na poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009.
-Filip Sušanka | MED