Někteří prodejci zneužívají v předvánočních nákupech neznalost kupujících
7. 12. 2010 – 18:58 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Zákazníci neznají svá základní spotřebitelská práva, která by mohli uplatňovat při předvánočních nákupech. Vyplynulo to z odpovědí a reakcí spotřebitelů v projektu Budulinek.eu zveřejněného v úterý.
Prodejci tohoto faktu podle průzkumu využívají a dovolují si více, než je únosné.
"Zákazníkům brání v uplatnění jejich práv především neznalost, a také lhostejnost. Většina lidí, která je poškozena a má právo na náhradu, svou snahu o uplatnění vzdá, protože nechce řešit další postup. Je to ale špatné rozhodnutí. Tímto ovšem nechceme dávat zpětnou vazbu prodejcům, aby ve svém nekalém jednání vesele pokračovali dál," prohlásila Lenka Petýrková z občanského sdružení Budulínek.eu, které se dlouhodobě zabývá spotřebitelskou tematikou, zvláště pak ochranou dětského spotřebitele.
Nakupující se často setkávají s tím, že jim pokladní naúčtují vyšší cenu, než je uvedena v regálu u daného zboží. "V tomto případě je platná cena, která je uvedena v regále u zboží, a ne ta cena, kterou má pokladní v systému. Pokud bude zákazníkovi naúčtována vyšší cena, má samozřejmě právo se ohradit. Bohužel velká část zákazníku nad tím mávne rukou," poznamenala Petýrková.
Dalšími problematickými oblastmi jsou reklamace, prodej zlevněného zboží nebo nákupy přes internet.
"Znalost spotřebitelských práv a orientace v záležitostech týkající se nákupu a prodeje by měla být součástí školních výukových programů. Patří to k důležitým kompetencím, které mladý člověk využije v praktickém životě," tvrdí Petýrková.
-Filip Sušanka,Mediafax