Nejvíc se bezpečnost na silnicích zlepšila v Liberci, Nymburku a Blansku
25. 4. 2008 – 14:20 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Největší pokrok v bezpečnosti silničního provozu učinila v loňském roce města Liberec, Nymburk a Blansko. Vyplývá to z aktuálně vyhlášeného žebříčku ČP Indexu bezpečnosti.
V kategorii krajských měst zvítězil Liberec, mezi okresními pak největší skok v bezpečnosti udělaly Nymburk a Blansko.
„Tato tři města si rozdělí finanční příspěvek České pojišťovny v úhrnné částce 500 tisíc korun, který je stejně jako loni vázán na další dopravně bezpečnostní opatření,“ uvedl Pavel Řehák, náměstek generálního ředitele pro marketing České pojišťovny. V loňském roce finanční injekci použili v Hradci Králové, České Lípě a Kolíně například na osvětlení přechodů, vyznačení parkovacích míst či nákup mobilního dopravního značení. Velmi sofistikovaný ČP Index nevypovídá ani tak o úrovni místních řidičů, jako spíš o kvalitě dopravní infrastruktury, kterou šoféři z různých koutů země v konkrétních městech mohou využívat.
V kategorii krajských měst byla za rok 2007 na prvním místě Jihlava, která si tradičně udržuje čelní příčky, v roce 2006 byla na druhém místě, o rok dříve také první. Postavení si oproti roku 2006 vylepšily kromě Liberce – o 8 míst také Pardubice – o 5. Naopak nejvíce si pohoršilo Brno – o 8 příček, Zlín, o 6, a z čela na 6. místo klesla také Plzeň. Své předloňské umístění na chvostu se ani loni nepodařilo vylepšit Ústí nad Labem a Karlovým Varům. Hlavní město Praha se z 9. příčky dostalo na sedmou.
Skokanem roku v kategorii okresních měst se stal Nymburk, který si v žebříčku polepšil o neuvěřitelných 53 míst a jako druhé v pořadí se umístilo Blansko (posun o 45 míst). Z města, které si před dvěma lety nejvíce pohoršilo a v roce 2006 skončilo na 56. místě, se Blansko znovu dostalo na výsluní stíhající první desítku. A jaká byla situace v dalších okresních městech na konci roku 2007? V čele tabulky jsou dokonce čtyři města bez záznamu nehody s usmrcením nebo těžkým zraněním v zastavěné části města. Kromě Nymburka to jsou Rokycany, Třebíč a Tachov, který je na prvním místě už druhým rokem po sobě, což je obdivuhodné. Naopak největší zhoršení zaznamenaly Mělník, Uherské Hradiště, Litoměřice, Trutnov a Domažlice.
Stejně jako tomu bylo loni, i letos se leckde na počtu dopravních nehod a tedy nižším indexu bezpečnosti negativně projevily tranzitní tahy a tedy zvýšená frekvence dopravy. O tom, že i tento handicap je překonatelný, však svědčí jak případ třeba právě Tachova či krajských Pardubic.
To potvrzuje i předseda občanského sdružení Bezpečná cesta JUDr. Adam Daněk: „ČP Index mimo jiné ukazuje, že nátlak na řidiče, aby dodržovali dopravní předpisy, by měl být pouze jednou z aktivit prováděných ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Spolu s tímto tlakem musí být provedeny také investice do dopravní infrastruktury, neboť při dnešním stavu technologického rozvoje lze většinu rizik řešit právě implementací pasivních prvků bezpečnosti silničního provozu. Je nutné mít na paměti, že bezpečnost silničního provozu by neměla popírat základní účel silniční dopravy, tedy umožňovat co nejrychlejší, nejpohodlnější a nejbezpečnější pohyb osob a nákladů.“
Pro výpočet ČP Indexu byl stanoven stav bezpečnosti na komunikacích po 12 měsících loňského roku. Index tak vyjadřuje úroveň nehodovosti, tedy počet usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti měst a vzhledem k počtu obyvatel daných měst. Vstupní údaje o nehodách pocházejí ze statistik Policie ČR. ČP Index je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných.