Nejste spokojeni s dovolenou na sto procent? Poradíme o jakou slevu si můžete říct
10. 7. 2018 – 9:26 | Spotřebitelé | red | Diskuze:
Na dovolenou si jedeme především odpočinout, načerpat síly a energii. Odpočinek se ale může proměnit ve stres a náladu dokáže pokazit i malá vada. Pokud jste využili služeb cestovní kanceláře, můžete zájezd reklamovat. Ne za všechno ale můžete žádat kompenzaci. Podívejte se na přehled slev, na které máte právo v případě nespokojeností.
"Dá se reklamovat vše, na co může mít pořadatel vliv. Nejde reklamovat počasí, ale pokoj, cestu, stravu, služby ano. Ta škála je docela bohatá," uvedl ve Snídani s Novou advokát Štěpán Ciprýn. Stěžovat si můžete u cestovní kanceláře, případně aerolinek.
Důležité je podat reklamaci do třiceti dnů od návratu. "Jinak nám soud nemusí nárok uznat. Cestovní kancelář má pak také třicet dnů na vyřízení reklamace," doplnil Ciprýn. Nejvíce se podle něj reklamuje kvalita ubytování a stravy.
Ciprýn radí pokusit se nejdříve vše vyřešit na místě s delegátem cestovní kanceláře. "Já bych nechtěl mít zkaženou celou dovolenou, proto bych to řešil už v dané destinaci. Kontaktoval bych českou pobočku, která by měla nabídnout nějaké řešení, třeba výměnu pokoje," dodal advokát.
Pokud by k nápravě nedošlo už na místě, případně byste si chtěli stěžovat třeba jen na první den, kdy jste nebyli spokojení, doporučují odborníci nashromáždit "důkazy". "Zajistit jména ostatních hostů, kteří mohou být svědky, fotografie, případně videa," vypočítal Ciprýn.
Zároveň byste se měli vždy přesvědčit, že máte ve smlouvě dostatečně ošetřený "účel" zájezdu. Pokud jedete na dovolenou k moři, musíte mít k moři přístup. "Řešili jsme stížnost jednoho pána, který jel na 'golfový pobyt', ale vůbec se na green nedostal," dal příklad advokát.
K orientaci v tom, co je možné reklamovat a o kolik peněz můžete žádat jako kompenzaci, pomáhají tzv. frankfurtské tabulky slev. Byly vytvořeny Zemským soudem ve Frankfurtu v roce 1985 právě za účelem výpočtu slevy ze zájezdu po reklamaci. Podívejte se na ně v galerii:
Zájezd byste se neměli bát reklamovat, i když jde o zdánlivou maličkost. "Můžete reklamovat jakoukoliv vadu, ale také ztrátu radosti. Pokud cítíte, že dovolená byla opravdu narušena, je velmi vysoká pravděpodobnost, že se stížností budete úspěšní," nabádá Ciprýn.
Frankfurtské tabulky slev za ubytování
Frankfurtské tabulky slev za stravování
Frankfurtské tabulky slev za dopravu
Frankfurtské tabulky slev za ostatní vady