Nejčastější triky obchodníků, aneb jak nenaletět!

23. 9. 2014 – 19:54 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Nejčastější triky obchodníků, aneb jak nenaletět!
Triky jsou psychologického a marketingového rázu. Vycházejí z průzkumů spotřebitelského chování nebo využívají pudové jednání, jež je lidem vlastní. Foto:SXC, Text:dTest | zdroj: NašePeníze.cz

Když se chystáte nakupovat, těžko vás napadne, že by se hodilo před nákupem nastudovat psychologii, marketing či právo. Jenže prodejci poznatky z těchto oborů mají a chytře je využívají. A to mnohdy v míře, která poškozuje zájmy spotřebitele.

Zákazník je ve smluvním vztahu s prodejcem obvykle tou slabší stranou, je tedy na místě posílit se užitečnými informacemi. Často se můžete u obchodníků setkat s triky založenými na chybné interpretaci práva, kdy prodávající ve smlouvě či osobně sděluje svůj chybný názor tak přesvědčivě, že ho spotřebitel přijme jako fakt. To ovšem nic nemění na tom, že nezákonná ustanovení zůstanou nezákonnými a vy je nemusíte dodržet.

Další triky jsou psychologického a marketingového rázu. Vycházejí z průzkumů spotřebitelského chování nebo využívají pudové jednání, jež je lidem vlastní.

Tady je sedm častých triků používaných při prodeji v obchodě, v reklamě, při reklamaci a při prodeji na internetu:

  • Na zboží ve výprodeji je záruka jeden měsíc. Nikoli. Ustanovení o záruční době vyplývají přímo ze zákona a nelze je smluvně omezit.
  • 3+1 žárovka zdarma. Na tu „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili. Vždy je ovšem nutné určit, které zboží je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
  • Malá písmenka. Vidíte-li překvapivě výhodnou nabídku, vždy hledejte hvězdičky odkazující na podmínky psané malým písmem. Obvykle totiž sdělují, že nabídka platí jen pro prvních X zákazníků nebo při uzavření smlouvy alespoň na dva roky.
  • Slovíčko „až“. Vždy by vás mělo upozornit, že ve skutečnosti to bude mnohem méně. Příkladem mohou být typické „slevy až 80 %“ nebo reklama na připojení k internetu s rychlostí „až 10 MB/s“, kdy obvykle nejde o garantovanou rychlost připojení.
  • Nabídka platí jen teď a tady (a smlouva má dlouhý text a přílohy). Pokud vám obchodník neumožní si smlouvu prostudovat doma v klidu, raději jděte o dům dál. Mnohostránkové smlouvy mohou ukrývat nevýhodná ustanovení.
  • Od koupě zlevněného zboží nelze odstoupit. Řadě spotřebitelů to zní celkem logicky. Zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů v případě prodeje na dálku (typicky po internetu) však nelze takto omezit a podobná smluvní ustanovení jsou neúčinná.
  • Zboží musíte reklamovat tam, kde jste ho koupili. Nemusíte. Můžete zboží reklamovat nejen v příslušné prodejně a určených servisech, ale i ve všech dalších provozovnách stejného prodávajícího s podobným sortimentem.

Dalších 93 nejčastějších triků, se kterými se můžete setkat při výběru zboží, nákupech, sjednávání smluv a v dalších oblastech, najdete v nové informační brožuře „Stovka triků obchodníků“. Materiál si můžete stáhnout zdarma na stránkách sdružení dTest.

Kurzy

Kurzovní lístek: 25.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,230 25,310
USD 24,240 24,360
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články