Nejčastější fígle autobazarů. Na co si dát pozor?

17. 8. 2017 – 11:02 | Auto-moto | red | Diskuze:

Nejčastější fígle autobazarů. Na co si dát pozor?
Ilustrační foto | zdroj: freeimages.com

Přemýšlíte o koupi ojetého vozu? Dobře si rozmyslete, jaký autobazar navštívíte. Praktiky některých z nich jsou totiž značně nevybíravé a mohlo by se vám stát, že nakonec zpláčete nad výdělkem. Záměrné podhodnocování stavu vozu ve smlouvě, časový nátlak či bazar pouze v roli zprostředkovatele – to jsou jen některá z rizik, o nichž je dobré předem vědět. Na nejčastější praktiky upozornil spotřebitelský portál dTest.cz.  

„Často se setkáváme s tím, že obchodní zástupci v autobazarech předkládají potenciálním zákazníkům sáhodlouhé smlouvy a snaží se je dostat pod tlak, aby neměli šanci se s obsahem dokumentu důkladně seznámit. Stačí zákazníka přesvědčit o tom, že právě v den, kdy zavítal na prodejnu, má poslední šanci využít časově omezenou slevovou akci, a ve většině případů budou s tímto trikem úspěšní,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Stává se, že autobazary účelově podhodnocují stav vozidla ve smlouvě. Dělají to proto, že podle zákona neodpovídají za vady, na které zákazníka při koupi upozornily. Čím horší stav vozidla uvedou ve smlouvě, tím užší je jejich odpovědnost za případné vady. Například panu Zdeňkovi předložili v jednom z autobazarů kupní smlouvu, ve které stálo, že kupované auto je prakticky nepojízdný vrak. Když se nad touto skutečností pozastavil, sdělil mu zdejší pracovník, že se jedná o standardní obsah všech jejich kupních smluv.

„Podle našeho názoru jde o klamání zákazníka. Bohužel je v těchto případech velmi obtížné následně prokázat, jaké informace zákazník obdržel ústně na prodejně, a proto lze vycházet jen z obsahu smlouvy podepsané oběma smluvními stranami,“ konstatuje Lukáš Zelený.

Měli byste si také ověřit, s kým smlouvu ve skutečnosti uzavíráte. Bazar může jednak provádět takzvaný komisní prodej, kdy v roli prodejce vystupuje on sám, nebo může uzavření smlouvy mezi vámi a původním majitelem pouze zprostředkovat. Rozdíl je v tom velký. Je-li totiž prodejcem autobazar, vztahuje se na vás veškerá ochrana, kterou zákon přiznává spotřebitelům. Kupujete-li však vůz od původního vlastníka, budou vaše práva výrazně slabší. Nehledě na to, že s touto osobou většinou při uzavírání smlouvy ani nepřijdete do styku, takže se dá předpokládat, že jakákoli budoucí komunikace – například při uplatnění reklamace – nebude vůbec snadná.

Další problém může nastat při přeregistraci vozidla. V autobazaru si nenechte namluvit, že můžete s vozidlem vyjet na silnici a při případné policejní kontrole jednoduše předložit kupní smlouvu. To podle zákona není dostatečné. „Zjistěte si, kdy obdržíte technický průkaz, a pokud autobazar přislíbí provést přeregistraci vozidla za vás, pohlídejte si, aby tak učinil do deseti dnů od uzavření kupní smlouvy. V opačném případě se totiž vystavujete riziku, že vám bude uložena pokuta až 50 000 Kč,“ varuje Zelený.

Nezřídka se lze setkat také se stočenými tachometry, uvedením jiného data koupě ve smlouvě a předtištěným souhlasem zákazníka, že se vzdává práv z vadného plnění. Výjimkou není ani cílené omlazování vozidel či nesdělení informace o tom, že vůz byl bouraný. Pokud vám autobazar nechce umožnit zkušební jízdu ani ověření technického stavu vozidla vámi vybraným technikem, rozhodně něco nebude v pořádku.

„Pořádně si vždy prověřte autobazar, u kterého chcete nakupovat. Dobrým vodítkem mohou být recenze jiných zákazníků na internetu, případně také náš stížnostní portál VašeStížnosti.cz, z něhož se dozvíte, jak obchodník přistupuje k řešení problémů zákazníků,“ radí Lukáš Zelený.

Zdroje:
dTest

Kurzy

Kurzovní lístek: 22.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,260 25,400
USD 24,330 24,510
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články