Nejčastější chyby, které lidé dělají, když si kupují auto
25. 2. 2020 – 16:35 | Komerční sdělení | Inzerce | Diskuze:
Ať už kupujete zbrusu nové, nebo ojeté auto, je to velký zásah do rodinného rozpočtu. Někdy ale stačí málo, abyste alespoň neplatili zbytečně víc, než musíte. Stačí si ujasnit, co přesně chcete, auto si nechat důkladně prověřit a dopředu si zajistit financování.
Většina Čechů se obejde bez nového auta a vystačí si s ojetým. Právě ojetiny tvoří téměř dvě třetiny prodaných aut v České republice s průměrnou cenou do 230 000 Kč. O zbylou třetinu celkových prodejů se pak dělí nová auta se stále populárnější kategorií předváděcích vozů. Předváděcí vozy za sebou obvykle mají zhruba půl roku provozu a najeto nejčastěji do 10 tisíc kilometrů.
V České republice také není žádnou výjimkou si na auto půjčit. Možnost úvěru nebo jiného financování využilo při nákupu svého posledního vozu 23 % Čechů. Nevhodné financování a chybějící rezerva na související náklady pak patří k nejčastějším chybám, které při nákupu auta lidé dělají. Vezměme to ale popořádku.
Zamyslete se, na co auto budete používat nejčastěji
Kvůli nadsazené velikosti auta zaplatíte zbytečně moc nejen při nákupu, ale i za provoz. Třeba dětský kočárek bez problémů složíte i do leckterého sedanu nebo hatchbacku. Stejně tak kvůli rodinné dovolené, na kterou vyrážíte jednou do roka, nemusíte kupovat SUV, stačí střešní box.
Když si uvědomíte, na co auto potřebujete doopravdy, možná pak také klidně oželíte silný motor. Nejste přece žádný závodník a většinou pojedete bez velkého nákladu. Spoustu peněz se dá zbytečně utopit také v autorádiích, na pěkné, ale mnohdy zbytečné příplatkové výbavě, nebo na navigaci. Tu přitom snadno zastane váš smartphone v držáku na předním skle. Kde se ale naopak vyplatí si připlatit, jsou bezpečnostní systémy.
Počítejte se zůstatkovou cenou
Uvědomte si, že až za pár let budete kupovat další auto, to staré bude nejspíš stále pojízdné. Takže ho budete moci prodat dál nebo využít pro nákup na protiúčet. Proto těch pár desítek tisíc, které teď dáte navíc za lepší auto, se vám v budoucnu nejspíš vrátí.
Auto na konci životnosti, ve kterém po vás už nikdo jezdit nebude, lze už jen prodat na náhradní díly a pak ekologicky zlikvidovat. Na tom už se moc vydělat nedá. Navíc samotná likvidace stojí nezanedbatelné peníze, u aut bez emisních norem zaplatíte i 10 000 Kč.
Mějte připravené financování
Ve většině autosalonů i bazarů jsou připraveni prodat vám auto rovnou i na splátky. Všechno vyřídí na místě za vás, do banky nemusíte, stačí jen podepsat. Má to ale háček. Takové financování se většinou vyplatí hlavně prodejci, který za sjednání úvěru dostane provizi. Vás může naopak vyjít pěkně draho kvůli vysokým úrokům, RPSN a nevýhodným podmínkám ve smlouvě.
K lepší orientaci ve financování nového i ojetého auta vám pomůže kalkulačka úvěru na auto. Na stejném místě, tedy na stránkách banky, si můžete dokonce půjčku rovnou sjednat. Bez složitých podmínek, výhodněji a online. Pro nový vůz tak vyrazíte už s penězi v kapse.
Ojeté auto si nechte pořádně proklepnout
Nová auta mají tu výhodu, že se nemusíte starat o jejich historii a ještě na ně od výrobce dostanete záruku. Naopak dohledat u ojetiny, kdo ji vlastnil a jak se o ni staral, to může být oříšek. Kromě servisní knížky a certifikátu kontroly vozu by vás proto měl zajímat především aktuální stav vozidla.
Seriózní prodejce vám umožní jak zkušební jízdu, tak i prohlídku motoru nebo přistavení auta na hever. Že nejste automechanik? Nevadí, vezměte si s sebou zkušenějšího známého. A pokud nikoho takového neznáte, s autobazarem se dá dohodnout i prohlídka ve vámi vybraném autoservisu. Existují dokonce i lidé, kteří se kontrolou stavu vozidel v autobazarech živí.
Za jejich služby sice zaplatíte mezi 1000 až 2000 Kč za jednu návštěvu a prohlídku vámi vybraného vozu, ale tahle částka je nic v porovnání s tím, že byste koupili třeba bourané auto.
Nezapomínejte na dodatečné náklady
A nezapomeňte na to, že samotné auto bývá sice nejdražší náklad, zdaleka ale ne jediný. Zvlášť pokud si kupujete svoje první auto, může vás překvapit, co všechno musíte ještě dokoupit. Do holého vozu budete hned od začátku potřebovat povinnou výbavu, dálniční známku a povinné ručení. Za něj přitom řidiči-začátečníci zaplatí i o několik tisíc víc než zkušení řidiči, kteří už si u pojišťovny „vyjezdili“ bonusy.
Další nemilé překvapení vás může čekat při první návštěvě v autoservisu. Pokud jste koupili ojeté vozidlo a důkladně si ho neproklepli, mechanici mohou najít vady, které jste při nákupu přehlédli. A něco bude stát i běžná údržba. Nezdá se to, ale i „drobnosti“ jako výměna oleje, tlumičů nebo seřízení geometrie vyjdou na několik tisíc korun.