Naučte se říkat NE!
5. 10. 2014 – 20:08 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Naučte se říkat NE. To je rada především pro seniory, kteří jsou nejvíce okrádáni podvodníky. V naší právní poradně neubývají, naopak přibývají případy předváděcích akcích. Ani zákon a hon na tyto Šmejdy jejich podnikání neuťalo. Naopak, zdokonalili se ve vynalézavosti, jak nalákat osamocené seniory. Přelili se i do telefonních nabídek, aby je přímo oslovili.
Proti těmto Šmejdům už vyrazila i Policie a O2, kterých se také toto zneužívání týká. Zloději okradli loni seniory o 38 miliónů. Zneužívají telefonní seznam. Každý rok je u nás spácháno téměř 7500 trestných činů na seniorech. Víc než tisícovku z nich zneužijí podvodníci, kteří z nich vymámí statisíce.
Kampaň pod záštitou O2 a Policie ČR se symbolickým názvem Nebojte se říkat NE je zaměřena především na seniory a jejich blízké. V průběhu října dostanou všichni zákazníci O2 starší šedesáti let několik doporučení ve vyúčtování služeb. Následovat budou plakáty na telefonních budkách rozmístěných po celé České republice a samolepky s radami určené na domovní dveře.
Hlavní rady proč říkat NE
NE, bez ověření identifikace vás k sobě domů nepustím
Někteří podvodníci mohou zazvonit u vašich domovních dveří a pod záminkou opravy nebo výměny telefonu se snažit dostat k vám domů. Ještě předtím, než komukoli neznámému umožníte vstup do bytu, vyžadujte identifikační kartu společnosti, kterou zastupuje. Pokud k sobě domů někoho cizího pustíte, v žádném případě ho nenechávejte o samotě bez vašeho dozoru, i když vám k tomu bude dávat záminku.
Totožnost pracovníků O2 si můžete bezplatně ověřit na telefonu 800 130 027. Pracovníci O2 při osobní návštěvě u vás doma nikdy nevybírají peníze v hotovosti. Veškeré opravy či poskytované služby jsou součástí pravidelného měsíčního vyúčtování.
NE, děkuji, na předváděcí akce nechodím
Možná vám doma zazvoní telefon a volající vám příjemným hlasem oznámí, že pro vás jako pro věrného zákazníka má hodnotnou odměnu. Zní to sice lákavě, existuje ale riziko, že se může jednat o podvod, který vás může připravit o desítky tisíc korun. Na místě předání na vás totiž místo odměny mohou čekat podvodníci, kteří z Vás pod záminkou výhry či výhodné služby budou lákat peníze. Společnost O2 své zákazníky na předváděcí akce pod záminkou hodnotné odměny nezve.
NE, heslo z přijaté SMS Vám neřeknu ani nepošlu
Neposílejte ani neříkejte cizím lidem kódy, které vám přijdou prostřednictvím SMS, a o které jste sami nezažádali. A to ani v případě, že se volající bude vydávat za zástupce operátora nabízejícího vám slevu na služby. Poslání ověřující SMS někomu cizímu je stejné, jako kdybyste někomu nadiktovali PIN k platební kartě. Podvodníci díky SMS kódu, který je určen výhradně vám, mohou zneužít váš účet.
NE, děkuji, o tuto službu nemám zájem
V poslední době se množí stížnosti zákazníků na podvodné jednání zástupců konkurenčních společností. Je možné, že obchodníci z těchto firem přijdou i za vámi a budou vám tvrdit, že O2, Telefónica nebo Český Telecom přestává poskytovat službu pevné linky a vy proto musíte podepsat novou smlouvu, která vám zaručí používání vašeho telefonu i nadále. Tyto informace jsou však nepravdivé. Pokud jste se službami a používáním pevné linky spokojeni, radíme Vám tyto obchodníky odmítnout, případně si ověřit jejich identifikaci a nechat si poradit na bezplatné lince 800 130 027. Ušetříte nejen čas vynaložený se změnou poskytovatele, ale i finanční prostředky, které tito obchodníci vybírají za nový telefon.
NE, děkuji, bez pozorného přečtení a domluvy s blízkými smlouvy nepodepisuji
Nepodepisujte dokumenty, které si předem pozorně nepřečtete. Vezměte si čas na rozmyšlenou, poraďte se s vašimi blízkými a informace si ověřte. Nepodléhejte nátlaku, že akce je časově omezená, a když podepíšete hned, získáte bonus ke smlouvě. Při podepsání smlouvy bez jejího důkladného přečtení vás podvodníci mohou připravit i o celoživotní úspory.
NE, peníze neznámým lidem nepůjčuji
Nepředávejte bez uvážení své peníze cizím lidem. V dnešní době jsou častým problémem telefonáty podvodníků vydávajících se za příbuzného, který je v nouzi a žádá o půjčku finanční hotovosti. Ten, kdo si pro peníze nakonec přijde, je však jen podvodník vydávající se za kamaráda vašeho příbuzného. Předtím, než předáte peníze údajnému známému, ověřte si situaci tak, že zavoláte vašim blízkým.
Závěr:
Bohužel podvodníci jsou stále drzejší a troufalejší. Jedna předváděcí akce, podle posledních informací stížnosti spotřebitelky v právní poradně, byla přímo u sídla ČOI, v hotelu Crystal Palace a jednalo se o firmu Sweet Garden s.r.o., která vnucuje seniorům předražené hrnce, pod záminkou vaření pro úsporu energie a podporu zdraví. Naše sdružení Spotřebitel net posílá stížnost a upozornění na ČOI, tak jak i v jiných případech, které se stále množí.
Dopis ČOI:
Vážení,
již podruhé za spotřebitele, náš spolek Spotřebitel net, v časovém horizontu měsíce, podává podnět a stížnost k prošetření společnosti Sweet Garden s.r.o. IČ: 02743795, která se prezentuje nejprve jako energetici při vaření, poté samozřejmě obchodují s hrnci. Nejhorší na celé věci je, že tato předváděcí akce probíhala 24.9.2014 a ještě vedle Vašeho sídla - v hotelu Crystal Palace - Malá Štěpánská 17, Praha 2, tudíž si nemyslíme, že by bylo nemožné se na tuto akci dostavit. Pokud se jedná o nenahlášenou akci, zcela jistě podniknete "kroky k" sankcím. Vyzýváme Vás tímto, aby tato společnost byla nemalou pokutou nejlépe tak dotčena, aby byla i ukončena její činnost.
Ochrana spotřebitele je pro nás to nejpřednější, na čem nám i Vám záleží.
S pozdravem
Bc. Robert Honzík
vedoucí právního oddělení Spotřebitel net
-Marie Vrábelová, redaktorka, Spotřebitel net