Nakupování přes internet se těší trvalé oblibě
9. 5. 2007 – 11:39 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Počet českých internetových zákazníků se v roce 2006 přehoupl přes tři milióny. Celkově již nákup přes internet vyzkoušelo 85 % internetové populace České republiky. Vzrůstá obliba opakovaných nákupů a lidé se nebojí zkušenosti s více obchody. Zákazníci nakupující na internetu při výběru obchodu trvale akcentují rychlost a cenu.
GfK Praha letos realizovala v pořadí již šestý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2006, který navazuje na úspěšné studie z předchozích let. Vybrané výsledky byly prezentovány na letošním Retail Summitu 2007 v účastníky výborně hodnoceném panelu Obchod & Internet.
ONLINE NÁKUP je každoročně respondentům definován jako: „k objednávce zboží/služby jste použil(a) internet nebo elektronickou poštu“. (Do takového nákupu nepatří objednávky přes telefon, mobilní telefon, přes SMS, používání internetbankingu, zasílání ceníků apod. Způsob platby a doručení zboží/služeb nehraje roli).
Počet internetových uživatelů, kteří nakupují online, se rok od roku zvyšuje. V roce 2006 na internetu nakoupilo 84 % uživatelů. V absolutních číslech se jedná o 300 tisíc nových online zákazníků. Celkem v roce 2006 přes internet nakoupilo 3 102 000 lidí (v roce 2005 to bylo 2 797 000). Pokračující trend udržuje také vzrůstající penetrace internetu v ČR.
Průzkum odpověděl na několik otázek:
Kdo na internetu nakupuje?
Online nákup stále přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominuje věková kategorie 20–29 let.
Co lidé nejvíce nakupují online?
Nejoblíbenějším sortimentem zboží jsou každoročně „knihy, časopisy“, „spotřební elektronika“ a „výpočetní technika“. Vánoce přejí oproti běžnému roku online nákupu „hraček“. V roce 2006 přinesly úspěch zejména internetovému prodeji „kosmetiky/drogerie“. Nejoblíbenější online službou je „nákup lístků do kin a divadel“ nebo „fotoslužby“.
Se kterými obchody mají zákazníci nejlepší zkušenostmi?
Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi. Na pomyslném vrcholu žebříčku obchodů s nejlepší zkušeností zákazníků se stejně jako v letech minulých objevily obchody „vltava.cz“, „alzasoft.cz“, „obchodni-dum.cz“ a další.
Rovněž se zjišťovalo, proč je konkrétní obchod považován za nejoblíbenější. Dominuje rychlost vyřízení, zejména „krátká/včasná/rychlá dodávka“, a cena.
Více než polovina internetových uživatelů vyhledávala o Vánocích 2006 na internetu informace o dárcích/ obchodech, více než dvě pětiny pak dárky také online nakoupily.
Provozujete internetový obchod? Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v rámci svého projektu nabízí podnikatelům, a zejména těm, kteří provozují internetové obchody, spotřebitelský audit obchodních podmínek (SAOP), který spočívá zejména v konzultaci, opravě a doporučení konkrétních obchodních podmínek. Více zde
[ Zdroj: Online Shopping 2006,GfK, SOS ]