Na Slovensku vám za přestupek zabaví auto a mění daň za benzín
16. 1. 2018 – 0:00 | nasepenize | red | Diskuze:
Od 1. ledna 2018 se na Slovensku mění spotřební daň jak na motorový benzín, tak i motorovou naftu. Jak známo, právě spotřební daní stát reguluje cenu paliva do běžných osobních automobilů. Základní otázka tedy zní – bude u našich sousedů dražší benzín a nafta?
Odpověď není tak snadná. První informace, říká, že od ledna se mění spotřební daň na motorový benzín a naftu. Přesněji, zvyšuje se o 4, respektive bezmála 8 euro na 1000 l. Z toho by vyplýval fakt, že cena, sice nijak znatelně, přesto by přece jen mohla vrůst.
Na druhou stranu ti výrobci a prodejci, kteří zajistí podíl ekologické bioetanolové složky (5,9 % u benzínu, respektive 6,9 % u nafty) se dočkají od ledna naopak daně nižší o 40 euro na tisíc litrů (514 euro u benzinu a 368 euro u nafty).
Znamená to tedy, že motoristé mohou podle toho, jaké palivo od kterého výrobce či prodejce budou tankovat, zaplatit více nebo naopak méně než nyní. Stát se snaží změnou daně vyvolat další tlak na to, aby se postupně zvyšovat podíl tak zvané biosložky v palivu. Letos by měla v benzínu dosahovat uvedených minimálně 5,9 %, v příštím roce 6,2 % a v roce 2020 už 7,4 % (včetně 0,5 % pokročilé biosložky).
Vzhledem k tomu, že podle slovenského ministerstva financí je 98 % všeho paliva v zemi s podílem biosložky, nemusí se to nijak projevit na cenách paliv.
Za alkohol zabavit vůz?
Počet nehod způsobený opilými řidiči sice u našich východních sousedů trvale klesá, ale zdaleka ne takovým tempem, jak by si ministerstvo vnitra SR a slovenská policie představovaly. Navíc následky takovýchto havárií jsou na slovenských silnicích stále horší. Přinejmenším to ukazují statistiky, a tak slovenské státní orgány zvažují další zpřísnění.
Pokud jde o celkový počet nehod způsobených opilými řidiči, pak v roce 2012 jich bylo 1726 a v roce 2016 (zatím poslední oficiální dostupné údaje) 1501. Nicméně, jestliže před pěti lety při nich zahynulo 25 osob, naposledy to bylo 37. Následky jsou tedy stále tragičtější.
Stejně zásadní je údaj o tom, kolik podnapilých řidičů bylo na Slovensku zjištěno při preventivních akcích. V roce 2013 to bylo 5 760 a vloni 8 350, přičemž více než polovina z nich měla v krvi nad 1 promile alkoholu.
Problému se chce policie i ministerstvo vnitra, jak v rovině preventivních akcí, tak návrhů nových legislativních opatření, více věnovat. Přitom podle ministra Roberta Kaliňáka je Slovensko srovnatelné s předními evropskými státy. Například na počet obyvatel je v SR takový počet obětí, jako v Rakousku.
Nicméně v případě opilců-řidičů chce prozkoumat například možnost zveřejňování jmen opilých za volantem, až třídenního pobytu v cele předběžného zadržení a další kroky.
Společně s tím, je ve hře i možnost „zadržení“ nejen řidičského průkazu, ale i vozidla a slovenští dopravní experti dokonce navrhují až konfiskaci vozidla řidiče, který by byl opakovaně zadržen pod vlivem alkoholu a spáchal nehodu.