Na silnicích nově ztratíte řidičský průkaz na doživotí
22. 5. 2016 – 19:04 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ministerstvo dopravy plánuje změnit systém fungování bodového systému. Měl by být o hodně přísnější než doposud, kompletní přehled změn představil ministr v dubnu. Řidiči pak měli měsíc na to, aby se k nim vyjádřili. A nadšení zrovna nebyli.
Stanovit pokuty podle výše příjmu, možnost zabavit doživotně řidičský průkaz nebo jezdit bez zapnutého bezpečnostního pásu - to jsou jen některé z návrhů, které řidiči odeslali ministerstvu dopravy. Do 13. května měli možnost vyjádřit se k plánované změně legislativy. Ministerstvo teď všechny připomínky pečlivě zváží.
Zásadní změna spočívá především zvýšení pokut, za nejzávažnější prohřešky by řidiči mohli zaplatit až 75 tisíc korun. Ministerstvo chce také sjednotit sazby pokut a nedávat u blokových pokut rozpětí. "Chceme přehledný a férový systém pro řidiče v podobě jedné sazby blokové pokuty u závažných přestupků - 5 000 Kč, 2 500 Kč a 1 500 Kč," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Chtějí tak zamezit korupci při pokutování.
A právě to je jedna z věcí, která řidičům vadí nejvíc, podle nich by měl být každý přestupek posuzován individuálně. Zatímco třeba ve městech může vysoká rychlost ohrozit lidské životy, na opuštěné silnici je takové riziko daleko menší - pokuta za tyto prohřešky by ale byla stejná.
"To Vaše sjednocení bude mít za následek zas a pouze jenom to,že za nedaní přednosti na parkovišti u alberta dostanu pokutu ve stejné výši jako za nedání přednosti někde na světelné křižovatce!!! Jediné,o co Vám jde je výběr peněz!" napsal jeden z komentujících. Podle dalšího řidiče by posuzování stupně nebezpečnosti přestupku pořád mělo být v kompetenci konkrétního policisty přímo na místě.
Řidiči také nesouhlasí s výší pokut, podle nich budou pro některé rodiny přímo likvidační. Navrhují proto, aby se jejich výše odvíjela od velikosti příjmu. "Tak pokud má být systém spravedlivý, tak by se mělo přihlížet k příjmu. Pro příjmovou skupinu nad sto tisíc nejsou tři tisíce žádný trest," napsal na stránce Nový bodový systém další z komentujících.
Ministerstvo navrhuje, aby pokuty ve správním řízení byly daleko vyšší než pokuty blokové. "Chceme tak motivovat řidiče, aby zaplatil pokutu přímo na místě," tvrdí ministerstvo. Jenže podle řidičů je to jen další trik, kterým z nich policisté chtějí dostat více peněz. "Napsali jste hezky o co vám jde především - motivovat k zaplacení na místě. Aby se nemohli řidiči bránit v přestupkovém," myslí si jedna z řidiček.
Vadí jim i to, že by měla být trestána jízda bez zapnutého pásu. Podle nich nezapnutým pásem ohrožují jen sami sebe, ale ne ostatní účastníky silničního provozu. "Měla by to být svobodná volba řidiče. Maximálně bych v případě nehody a pochroumaného zdraví napařil řidiči spoluúčast na léčení. Pásy jsou opravdu sporná věc. V případě požáru ve voze nebo sjetí vozem do rybníka třeba,tak tam jsou pásy spíše na obtíž. Řidič se vytrestá sám, když si rozbije kebuli," myslí si jeden z řidičů.
Komentující více méně souhlasili s tím, aby za vážné přestupky byl trest přísnější. Místo peněžitých pokut ale navrhovali zabavování majetku či veřejně prospěšné práce. Objevili se také návrhy, aby bylo možné lidem podle závažnosti přestupky zabavovat řidičský průkaz na různě dlouhou dobu - na týden, měsíc, ale i doživotně.
Mezi připomínkami se také objevily návrhy, že by systém měl být mírnější k řidičům z povolání. U těch, kteří mají naježděny miliony kilometrů, je totiž riziko, že se vybodují, daleko vyšší. Nově by navíc mělo platit, že za dva vážnější přestupky by člověk přišel o řidičský průkaz.