Na finanční úřad do krajského města? Možná blízká budoucnost
10. 8. 2011 – 10:55 | Podnikání | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Komplikovaný systém úřadů české daňové správy by měla projasnit její reorganizace pod hlavičkou nově vzniklé Finanční správy České republiky se 14 krajskými finančními úřady. Změnu obsaženou v novém zákoně podpořila ve středu vláda Petra Nečase (ODS), informoval o tom důvěryhodný zdroj.
Současná struktura daňových výběrčích míst stojí v Česku na 199 finančních úřadech, osmi finančních ředitelstvích a Generálním finanční ředitelství (GFŘ). Zatímco GFŘ by mělo zůstat i po úpravě v prakticky nezměněné podobě, další pracoviště čeká změna.
Budou se rušit "pracoviště" finančních úřadů?
Svůj finanční úřad by měl mít nově každý kraj. Pod 14 krajských finančních úřadů přejde dvoustovka těch stávajících, které se stanou jejich územními pracovišti. Podle potřeby budou moci být některá z nich rušená a další vznikat.
Kromě GFŘ, které je podřízené ministerstvu financí, bude existovat ještě Odvolací finanční ředitelství (OFŘ) jako jeho podřízená jednotka. Právě pod ni budou spadat jednotlivé krajské finanční úřady a také v Praze sídlící Specializovaný finanční úřad s celorepublikovou působností.
Úředníci se zatím o svá místa bát nemusí. "Nepředpokládá se rušení žádných konkrétních finančních úřadů ke dni účinnosti navrhovaného zákona bez jejich náhrady územními pracovišti. Ani v horizontu následujících let nelze předpokládat radikální snížení počtu územních pracovišť," stojí v důvodové zprávě zákona.
Daňovým poplatníkům se změnou možná upraví rozsah služeb, na které byli u svého finančního úřadu zvyklí. Konkrétní činnosti na jednotlivých územních pracovištích finančních úřadů určí podle kapacitních možností a organizačních potřeb příslušný krajský finanční úřad.
"Lze předpokládat, že územním pracovištím budou zachovány základní kompetence při správě daní, a to zejména činnost registrační a vyměřovací, včetně umístění spisů a výkonu správy daní daňových subjektů, které spadaly do územní působnosti bývalého finančního úřadu," uvádí důvodová zpráva. Kontrola a vymáhání daní budou podle ní sice řízené přímo ze sídla jednotlivých krajských finančních úřadů, ale není vyloučené, aby někteří úředníci vykonávající tuto činnost pracovali přímo na územním pracovišti.
Ministerstvo financí si od úprav slibuje zvýšení účinnosti daňové správy a zlepšení plnění daňových povinností. Tomu by měla pomoci zejména lepší spolupráce a koordinace uvnitř samotné daňové správy.
"Obecným cílem změn, které tento návrh obsahuje, je vybudovat moderní integrovanou daňovou správu s vysokou efektivitou a produktivitou, která klade důraz na dobrovolné plnění finančních a jiných povinností vůči státu a vykazuje vysokou kvalitu služeb kompetentních a motivovaných daňových úředníků, za existence vzájemné důvěry těchto úředníků a subjektů, vůči nimž daňová správa vykonává své kompetence," uzavírá důvodová zpráva.
Finanční správa České republiky s novou podobou finančních úřadů by měla podle představ ministerstva financí začít fungovat od 1. ledna 2012.
-Jan Kálal | MED