Na co máte právo v případě krachu cestovky a jak se zachovat?

22. 8. 2012 – 20:01 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Na co máte právo v případě krachu cestovky a jak se zachovat?
V případě krachu cestovní kanceláře by měl klient ihned zavolat na číslo asistenční služby uvedené v dokladu o pojištění a oznámit operátorovi všechny skutečnosti a řídit se jeho pokyny. Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Každý rok zůstane několik tisíc klientů cestovních kanceláří v zahraničí nebo na zájezd vůbec neodjedou. Užitečné rady, na co by si měli dát lidé pozor a na co mají nárok v případě krachu cestovky, poskytl časopis dTest.

Ještě před uzavřením smlouvy by lidé měli po cestovní kanceláři požadovat předložení dokladu prokazujícího pojištění proti úpadku. Tento doklad musí mít k dispozici k nahlédnutí i zprostředkovatel zájezdu, tedy cestovní agentura. Ten musí být vždy i součástí smlouvy, cestovní kancelář jej musí klientovi předat v okamžiku uzavření smlouvy, nikoliv později, například na letišti před odletem na dovolenou. V dokladu musí být uvedený název pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události a dále i číslo na asistenční službu.

Jestli je CK skutečně pojištěna, lze ověřit na webových stránkách jednotlivých pojišťoven. Pojištění proti úpadku aktuálně poskytují pouze pojišťovny Generali, Česká podnikatelská pojišťovna, UNIQA, Union a Evropská Cestovní Pojišťovna.

V případě krachu cestovní kanceláře má zákazník právo na repatriaci (návrat domů) a refundaci (náhradu), které zákon specifikuje takto:
-zajištění dopravy z místa pobytu do České republiky, v případě, že zajištění dopravy bylo sjednáno v cestovní smlouvě.
-vrácení ceny zájezdu nebo zálohy, pokud zákazník na dovolenou vůbec neodjel.
-vrácení rozdílu, pokud se zájezd uskuteční, ale služby jsou poskytované v kratším časovém úseku. (Příklad: Měli jste sjednané ubytování v hotelu včetně stravy na deset dnů, namísto toho jste nuceni ukončit svou dovolenou již po pěti dnech, v tomto případě máte právo na vrácení polovinu ceny zájezdu)

V případě krachu cestovní kanceláře by měl klient ihned zavolat na číslo asistenční služby uvedené v dokladu o pojištění a oznámit operátorovi všechny skutečnosti a řídit se jeho pokyny.

Pojišťovna ze zákona hradí veškeré nároky cestujících. Pokud pojišťovna odmítá poskytnout plnění, nezbývá než věc řešit soudní cestou Ačkoliv šikovný právník může podat několik výkladů jednoho ustanovení zákona, evropské předpisy mají jasný cíl – ochránit spotřebitele. V případě neúspěchu zákazníka by byl odpovědný stát, protože nesprávně do českého práva převedl evropskou směrnici.

Nepojištěná cestovní kancelář nesmí prodávat zájezdy, nemá k tomu živnostenské oprávnění. Pokud by pojistka zanikla až poté, co jste zájezd zakoupili, nemá to na smlouvu vliv, protože zájezd je pojištěný podle původní smlouvy. Pokud kancelář přesto dál prodává zájezdy, podniká neoprávněně a živnostenský úřad jí může udělit až milionovou pokutu.

Cestující by měli být odškodněni dokonce i v případě podvodného jednání cestovní kanceláře. Evropské právo totiž stanoví, že zákazník musí být před krachem cestovní kanceláře chráněný i v případě podvodných jednání, mimořádných událostí a nečekaných důvodů.

Kamila Kinštová | MED

Kurzy

Kurzovní lístek: 22.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,210 25,330
USD 24,210 24,390
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články