Na co mají nárok zákazníci zkrachovalé cestovní kanceláře?
22. 7. 2009 – 9:01 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Krach jedné z nejznámějších cestovních kanceláří Tomi tour rozvlnil debaty o právech klientů. Také sdružení obrany spotřebitelů (SOS), eviduje zvýšený počet telefonátů kvůli CK Tomi Tour, která ohlásila krach. Klienti zmíněné cestovní kanceláře se poradců SOS ptají, co dělat a jak postupovat, aby dostali zpět peníze za zakoupené zájezdy. SOS proto přináší spotřebitelům potřebné informace.
Především by klienti měli dbát na to, aby si před koupí zájezdu a samotným uzavřením cestovní smlouvy ověřili, zda je cestovní kancelář skutečně pojištěna proti úpadku. „Tyto informace naleznou klienti na stránkách jednotlivých pojišťoven či na webových stránkách Asociace českých cestovních kanceláří a agentur,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec a dodává: „Doklad o pojištění a další informace týkající se případného nahlášení pojistné události při úpadku CK je cestovní kancelář povinna předat zákazníkovi již při sepisování cestovní smlouvy.“
- Tomi tour: Vyplácení peněz poškozeným klientům se může protáhnout
- Letecké společnosti nemají pojištění proti úpadku, lidem tak většinou zbydou místo letenek pouze bezcenné papírky
Pokud cestovní kancelář zkrachuje a klienti již na dovolenou vůbec neodjedou,je nezbytně nutné, aby co nejrychleji tuto pojistnou událost nahlásili právě té pojišťovně, u které je CK pojištěna. Klienti při nahlášení pojistné události vyplní příslušný formulář, ke kterému doloží ověřenou kopii cestovní smlouvy a kopii dokladu o zaplacení zájezdu. Pojišťovna je pak povinna nejpozději do šesti měsíců uhradit spotřebitelům jejich zaplacený zájezd.
„Bohužel často se stává, že není vrácena celá částka, kterou klienti zaplatili. Záleží totiž na jakou sumu byla cestovní kancelář pojištěna, vysvětluje tiskový mluvčí SOS a zároveň doplňuje: „Většinou se vrací v řádu 85 až 90 % z ceny zájezdu.“ Výše pojištění se vypočítává z obratu CK z loňského roku či z předpokládaného obratu na nadcházející sezónu. Je tedy dost dobře možné, že toto pojištění nepokryje veškeré náklady a pojišťovna uhradí spotřebitelům pouze poměrnou část ze zaplacené částky za zájezd.
V případě, že klienti jsou v době krachu cestovní kanceláře již v zahraničí na dovolené, mají právo požadovat po pojišťovně zajištění přepravy zpět domů a zajištění nezbytné stravy a ubytování do doby odjezdu. Pokud by jim byl zájezd z důvodů úpadku CK zkrácen, mají právo požadovat také vrácení rozdílu mezi zaplacenou částkou a cenou částečně poskytnutého zájezdu. Není také možné, aby po spotřebitelích někdo požadoval peníze za transfer či je např. zadržoval v autobuse. V těchto případech doporučujeme, aby se takto poškození klienti obrátili na Polici ČR, která vše prošetří a vyvodí z toho patřičné závěry. Pokud však klienti zrušili (stornovali) zájezd ještě před úpadkem CK a peníze jim doposud nebyly vráceny, nemohou svoji pohledávku vymáhat po pojišťovně. Tuto pohledávku budou moci uplatnit až v rámci insolvenčního řízení. Je však otázkou, kolik peněz zbude společnosti na vyplácení těchto pohledávek.