Mýto pro osobní auta v Německu? Kdy začne platit a pro koho?
9. 10. 2018 – 18:35 | Auto-moto | red | Diskuze:
Rozhodnutí Německa, zavést dálniční známky pro osobní automobily do 3,5 tuny a přitom německých řidičům danou částku za mýtné „vrátit“ v podobě snížení silniční daně, považovala řada států za diskriminační. Rakousko svého souseda dokonce zažalovalo, Evropská komise projednávala, Nizozemsko a Dánsko varovaly, že zavedou totéž, bývalý český premiér německý postup kritizoval…
To vše skončilo s druhou verzí německého zavedení mýta. Vzhledem i k domácím problémům Německo avizuje, že zavede mýtné „po roce 2019“. Bez diplomatického tajnůskaření řečeno – od roku 2020 budeme platit dálniční známku při cestě po německých dálnicích i my v osobních automobilech.
S daným faktem zavedení mýtného je český ministr dopravy D. Ťok srozuměn a schvaluje ho. S čím tedy budou muset čeští motoristé počítat? Předně s tím, že vzhledem k vysokému průměrnému věku automobilů v ČR budou platit rozhodně vyšší ceny za německé dálniční známky než například Rakušané, Francouzi, Nizozemci… Proč to?
Důvod je prostý, hodnota dálniční známky nebude paušálně dána, ale bude se vypočítávat podle dvojice údajů: zdvihového objemu motoru. Tedy, čím vyšší, tím více motorista zaplatí. Bude tedy dražší mít „dvoulitr“ než třeba 1,6 l. Za ještě jedno zaplatíme. Za to, nakolik ekologický je daný vůz. Jinými slovy, za vůz splňující jen Euro 4 zaplatíte více než za ten s Euro 6. Příklad. Za Škodu Octavia 2,0 TDI s poznámkou ve velkém technickém průkazu – Euro 4, zaplatí majitel roční známku v ceně 2 587 Kč.
A ještě s jedním je na místě počítat – to jakou zaplatí motorista dálniční známku, si bude muset odvodit od tabulek sám. Pokud zvolí „příznivější“ výpočet a policie to nebude akceptovat, zaplatí pokutu.