Moderní technologie malých start-upů mění Česko
15. 11. 2019 – 15:06 | Komerční sdělení | Inzerce
Tisíce nových firem vznikají každý rok v Česku. Mnohdy je zakládají mladí lidé s vášní pro moderní technologie. Těmto start-upům už od roku 2013 pomáhá grantová soutěž Komerční banky „Nastartujte se“. Letošním vítězem se stal projekt Nesnězeno, jehož cílem je zabránit plýtvání jídlem.
„Až sto tisíc tun jídla končí ročně v českých restauračních zařízení takzvaně v koši. Je to obrovské plýtvání a my se pokoušíme to změnit. Inspirací pro nás byl podobný projekt v Dánsku. Pomocí naší mobilní aplikace nabízí restaurace zájemcům zbylé jídlo s minimální slevou 30 procent. Podniku se tím vrací náklady a často má z toho i menší zisk. Také zákazníci ušetří hodně peněz. I když jsme stále v počátcích, vždyť nejsme na trhu ani rok, nyní je do projektu zapojených více než 60 tisíc uživatelů a týká se téměř 300 podniků v Praze, Brně a Olomouci. Před vyhozením se nám už podařilo zachránit přes 20 tisíc porcí jídla,“ říkají Michaela Gregorová a Jakub Henni, kteří jsou zakladatelé a majitelé společnosti Nesnězeno, která letos vyhrála soutěž Nastartujte se.
Druhé místo v ní získala firma Art Carbon, která se věnuje jedné z největších výzev současné doby – čistění pitných a odpadních vod. „V Česku, ale i ve světě, existuje dlouho neřešený problém znečištění vodních zdrojů mikropolutanty. To jsou látky pocházející například ze zemědělství, zdravotnictví, ale také z kosmetiky a čistících produktů. Jedná se o různé druhy pesticidů, herbicidů, fungicidů, léčiv, jejich metabolitů a dalších organických látek,“ říká Daniel Bouše, technický ředitel Art Carbon.
Jak se dají využít zejména u mladých lidí dnes tolik populární webové platformy, pak předvádí společnost Xflow.cz, která v Nastartujte se dostala ocenění za třetí místo. Pomocí jednoduché platformy dává firmám i studentům šanci se navzájem poznat na jiné úrovni a snaží se jim poskytnout zázemí k budování dlouhodobě trvajícího a loajálního pracovního vztahu již od středoškolského věku jednotlivého zájemce.
Za originální řešení problému v online marketingu pak dostali letošní E15 Cenu veřejnosti projektu Nastartujte se Martin Wild a Daniel Wild, zakladatelé společnosti Marketum.cz. I oni využívají nejmodernější technologie. „Narazili jsme na problém, že celý trh reklam je nepřehledný, složitě se vyjednávají ceny a hledají vhodné prostory pro reklamu. Proto jsme se rozhodli založit Marketum.cz, abychom všechny nabídky na webech, sociálních sítích včetně influencerů, ale třeba i v časopisech, přidali na jedno,“ popisují pak svůj projekt bratři Wildové.
Zdeněk Tomíček, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, ambasador projektu „Svou cestou - Young Business“ a člen poroty celého grantu, pak popisuje význam podobných soutěží pro podnikání zejména mladých lidí: „Jsou velmi důležité a staly se již pevnou součástí prostředí mladých začínajících podnikatelů a start-ups. Výhra v soutěži může být pro řadu z nich podstatnou finanční vzpruhou a podporou, kterou neumějí, či v konkrétní situaci nemohou sehnat v rámci rodiny, kamarádů, bank či jiných subjektů. Hlavním výhodou pro ně je možnost získat zpětnou vazbu na svůj produkt od lidí z byznysu, což často vede k lepšímu rozvoji firmy.“