Mobilní operátoři si vylepšují zisky na úkor zákazníků
13. 1. 2015 – 19:17 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Po O2 je Vodafone druhým operátorem, který využívá novely Zákona o elektronických komunikacích, kterou protlačili parlamentem operátoři a jejich lobbisté. Novela omezuje práva zákazníků mobilních operátorů, i když spotřebitelé očekávali zpřísnění pravidel pro operátory, opak je pravdou. Moc se o tom nemluví a novely využívají operátoři k tomu, aby uživatele co nejvíce svázali.
K tomu používají nekalých praktik, změny dokonce skryjí pod názvem „Podmínky služeb a zboží za zvýhodněnou cenu“. Hlavu si ani nelámou tím, že je v rozporu s evropskou směrnicí 2002/22/EC o univerzální službě. Proč by je to trápilo, když případné sankce zaplatí stát.
O2 neváhal a okamžitě změnil podmínky, podařilo se jim znevýhodnit postavení zákazníků zákonem. Neztrácí čas a hned první den, aby neproměškal ani jediný, utahuje smyčku kolem spotřebitele.
Vodafone také v tichosti využil oddíl „D“ Společná ustanovení, body 3 až 3.4. Spotřebitelé (jednotlivci z řad domácností, tedy zákazníci na rodné číslo) platí za ukončení smlouvy stále pětinovou sankci, ale ti, kteří spotřebiteli nejsou (živnostníci a firmy) už za výpověď smlouvy uzavřené po 1. lednu 2015 zaplatí Vodafonu sankci v plné výši. Sankce za ukončení smlouvy počítá Vodafone jako minimální měsíční plnění, ke kterému se zákazník zavázal, krát počet měsíců zbývajících do konce úvazku.
Pokud jste se jednou upsali k nějaké výši minimální útraty a z nějakého důvodu chcete přejít na nižší platbu, pak Vodafone vyjde samozřejmě vstříc, jak jinak. Za přestup na nižší minimální útratu si naúčtuje poplatek, který představuje jemu ušlý rozdíl do konce trvání úvazku, to celé děleno pěti. Minimální měsíční útraty mají následující hranice: 249, 490, 790, 990 a 1 290 Kč.
Co se týče uzavírání smluv naplňuje Vodafone zákonné požadavky ve smyslu předání smluvní dokumentace při uzavírání smluv na dálku, odstavec a) u bodu 1, ale jelikož zde se jasně říká, že zákazník obdrží návrh smlouvy poštou. Ale co další odstavce b) a c)? Stačí, že zákazník zaškrtne pole, které říká: „Ano, vše jsem si dohledal a přečetl“. Další past na spotřebitele. A ještě je tak hodný, že pro vaše pohodlí vám operátor servíruje automatické prodloužení smlouvy a to i opakovaně... Naštěstí vás stále musí včas o výročí smlouvy vyrozumět.
U spotřebitelů totiž stále platí, že smluvní podmínky je operátor povinen předat až následně po uskutečnění komunikace s účastníkem a ten má 14 dní od doručení, aby mohl od smlouvy beztrestně odstoupit.
Pokud vás napadá, že můžete od právě probíhající smlouvy na dobu určitou odstoupit, pak jste opět na omylu. Pro odůvodnění musíme přejít do Všeobecných podmínek, body 1.1.4 a 1.1.5. Zde operátor mluví o tom, že změní-li jednostranně podmínky, bude vás informovat. Ale pozor, ne o tom co se mění, nýbrž o tom, že se podmínky mění. Vy pak nemusíte souhlasit, pokud jde změny „podstatných náležitostí“. Jenže nikde není definováno, co to jsou ony podstatné náležitosti. Je to jeden z operátorských výdobytků aktuální novely. Oni sami rozhodnou, zda je nějaká změna podstatná či nikoli. Také z všeobecní podmínek se dozvíte, že legislativní změny nejsou důvodem pro odstoupení od smlouvy.
Každopádně z důvodu změny právní úpravy, či na základě rozhodnutí ČTÚ, nebo změnou, kdy nejsou dotčena vaše práva a povinnosti, nemáte nárok domáhat se odstoupení od smlouvy.
Operátor, který na podmínky nesáhl už téměř rok (platí verze z 26. ledna 2014) zůstává T-Mobile. Ovšem jak dlouho mu to vydrží.
Závěrem
Spotřebitelé většinou ani podmínky nečtou. Není to pro ně přehledně jasné a často se v podmínkách ani nevyzná, nebo se v nich úplně utopí. Čím složitější, tím lepší. Nejlepší rada snad je, pokud nejste v tomto oboru odborníkem, raději nic nepodepisujte a ani se neupisujte. A šikovný obchodník vás přesvědčí o výhodnosti a ušetření spousty peněz. To je prostě lež. Podepíšete kvůli úsporám a výhodnosti a už jedete v jejich bludném kruhu, který mají chytře ošetřen.