Mladí lidé dávají přednost značkovým obchodům s módou
27. 6. 2007 – 12:37 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Stále větší podíl obratu na českém maloobchodním trhu s módou připadá na specializované firmy – mezi TOP 15 obchodníky s odíváním a obuví je jich v současné době 11. Čelní pozici na žebříčku firem nicméně dlouhodobě zaujímá společnost Tesco Stores. Na dalších místech pak najdeme firmy Baťa a New Yorker. Přestože obraty leaderů trhu rostou, pro celý obor je i nadále charakteristická velká roztříštěnost nabídky.
Dynamický rozvoj odvětví se odehrává především v nákupních centrech. Na začátku loňského roku nabízelo módní oděvy, textil a obuv v nákupních pasážích již 1760 prodejen. Při svých nákupech módy dává nákupním centrům přednost již 62% českých domácností.
Reprezentativní spotřebitelský průzkum, uskutečněný společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v rámci projektu FASHION MARKET 2007 v dubnu letošního roku, zmapoval hlavní nákupní zvyklosti české populace při nákupu oděvů a obuvi. Pro své nákupy si zákazníci stále častěji vybírají specializované prodejny, naopak postupně klesají preference hypermarketů. Ty si zákazníci volí především pro nákupy dětského oblečení a oblečení pro denní nošení, u nichž hraje cena velkou roli. Naopak dominantní pozice velkých řetězců je patrná zejména při nákupech zboží s vyššími požadavky na kvalitu – obuv a sportovní oblečení. Pozvolna roste i role zásilkových obchodů.
Stálicí českého trhu zůstávají nákupy v tržnicích a asijských obchodech – alespoň jednou za čas zde nakoupí 60% dotázaných. Většina lidí zde však utratí jen menší podíl svých výdajů – do 25%.
Mezi nejoblíbenější prodejny českých zákazníků patří Baťa, C&A, H&M, Orsay, New Yorker, Kenvelo a OP Prostějov.
Vztah ke značkovosti oblečení je u českých zákazníků zatím spíše vlažný – pro 45% z nich jde o nepříliš podstatný faktor. To se ale v budoucnu změní, s klesajícím věkem zákazníků důraz na značky roste. Mezi nejznámější značky patří tradičně Adidas, Baťa, Nike, OP Prostějov a Puma.