Ministerstvo financí chce lépe chránit spotřebitele finančních produktů
6. 9. 2007 – 14:40 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Předražené úvěry které se na spotřebitele valí ze všech stran. To je pravděpodobně hlavním důvodem, proč se Ministerstvo financí chce více zaměřit na oblasti ochrany spotřebitele na finančním trhu.
V oblasti ochrany spotřebitele na finančním trhu se ministerstvo financí zaměří především na otázky informovanosti, finanční gramotnosti a zajištění efektivní možnosti spotřebitelů prosazovat a chránit zájmy.
Ministerstvo financí zveřejnilo svou rámcovou politiku v oblasti ochrany spotřebitele na finančním trhu, ve které blíže specifikuje svoji roli z pohledu rezortu, jemuž byla tato oblast svěřena zákonem o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy. Rámcová politika však zasazuje ochranu spotřebitele do širšího rámce, včetně zohlednění rolí dalších subjektů. I z tohoto důvodu byla projednána ve Výboru pro finanční trh, který je poradním orgánem bankovní rady České národní banky, a dále v Expertní skupině pro finanční sektor, představující stálou platformu diskuse státu, spotřebitelů a finančního trhu o koncepčních otázkách zejména ochrany spotřebitele.
Rámcová politika stanovuje hlavní cíle, oblasti a principy, na které se bude ministerstvo ve svých aktivitách zaměřovat. „Obecným cílem našich aktivit je dosažení stavu, kdy spotřebitel činí na finančním trhu odpovědná a adekvátní rozhodnutí ve vztahu k jeho potřebám a možnostem a současně je schopen efektivně prosazovat a chránit své zájmy a práva“, uvádí náměstek ministra financí pro finanční trhy Milan Šimáček.
Mezi hlavní pilíře ochrany spotřebitele tedy ministerstvo řadí informovanost spotřebitele a jeho schopnost s informacemi pracovat tak, aby si na základě jejich vyhodnocení pořídil takové produkty, které nejlépe vyhovují jeho potřebám a možnostem.
Třetím pilířem je pak zajištění adekvátního postavení spotřebitele ve vztahu s distributorům finančních produktů a služeb. „Veškeré naše kroky v této oblasti ochrany spotřebitele budou prováděny se snahou vytvářet vyvážené a jednotné podmínky pro poskytování finančních služeb a s ohledem na podporu rozvoje a zachování stability finančního trhu,“ zdůrazňuje náměstek Šimáček.
Konkrétními aktivitami ministerstva v oblasti ochrany spotřebitele, které navazují na předloženou rámcovou politiku, budou patřit především:
* projekt finančního vzdělávání * sjednocování pravidel distribuce finančních produktů (mj. otázky odbornosti distributorů a informovanosti klientů) * návrh nového systému mimosoudního řešení stížností a sporů na finančním trhu
Realizace některých projektů již byla na půdě ministerstva zahájena, u jiných se očekává spuštění v následujících měsících. Součástí přípravy konkrétních opatření bude, stejně jako v minulosti, aktivní zapojení odborné veřejnosti, zejména formou veřejných konzultací.
„Relevantní projekty a aktivity chceme akcentovat nejen na tuzemské úrovni, ale předkládat je také k diskusi na platformách EU,“ uzavírá plány na poli ochrany spotřebitele na finančním trhu náměstek Šimáček.