Ministerstvo dopravy chce peníze i za jízdu po silnici první třídy, a od motorkářů
20. 7. 2011 – 17:59 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ministerstvo má záložní plán, jak získat chybějící peníze na dopravu. Kromě zdražení dálničních známek zvažuje možnost jejich rozšíření na silnice I. třídy. Informace přineslo středeční vydání Hospodářských novin (HN).
Některé z plánovaných novinek, například dražší dálniční známky, by mohly dokonce začít platit už v příštím roce.
"Pokud jde o dálniční známku, která by byla rozšířená na silnice prvních tříd, tam by to možné bylo," připustil pro HN ministr dopravy Pavel Dobeš.
Dalniční známka pro auta má nově stát až 1500 korun s tím, že by byla tedy po zpoplatnění potřebná i na silnicích první třídy. Nově by dálniční známku potřebovali i motocyklisté, kteří zaplatí 1000 Kč, nebo stejně jako řidiči automobilů jen 600 korun za kupon na silnice prvních tříd.
Na poplatcích ze silnic prvních tříd by stát mohl podle propočtů fondu dopravy získat částku překračující pět miliard korun. Nové typy známek by si totiž museli vedle motorkářů kupovat i řidiči, kteří po dálnicích vůbec nejezdí. Česko by se zpoplatněním silnic prvních tříd pro osobní auta zařadilo mezi země, jako jsou Černá Hora, Bulharsko nebo Rumunsko. "Tam se platí poplatky za používání veškeré silniční sítě. V Černé Hoře to vybírají jako ekologický poplatek," říká mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.
Plány jsou zatím na začátku. Vše záleží na tom, kolik se podaří Pavlu Dobešovi vyjednat peněz pro dopravu na rok 2013.
Ministr dopravy Dobeš píše premiéru Nečasovi, chce peníze i od státu
Plánované škrty v rozpočtu pro ministerstvo dopravy budou znamenat ztráty v miliardách korun i možné omezení dotování železnice v krajích, upozornil ve středu premiéra Petra Nečase (ODS) osobním dopisem ministr dopravy Pavel Dobeš (ODS). Agenturu Mediafax o tom informoval mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.
V dopise šéf resortu dopravy nastiňuje dopady jednotlivých variant škrtů, reaguje tak na poslední známé návrhy rozpočtu na příští rok. "Považoval jsem za nezbytné pana premiéra seznámit s dopady jednotlivých variant," uvedl Dobeš.
Za ideální stav pak považuje situaci, kdy doprava dostane nejméně sedm miliard navíc. " Na této hranici je již možné realizovat všechny kroky směřující k vyčerpání evropských dotací z Operačního programu doprava (OPD). Takový rámec již také dovolí nezbytnou přípravu náhradních projektů, na které bude možné případně převést peníze z dříve nerealizovaných staveb," řekl Dobeš.
V případě, že vláda přijme poslední návrh ministra financí na škrty ve výši 15 miliard korun, pak ztráta bude daleko větší. "V praxi to totiž znamená nevyčerpání evropských peněz ve výši 40 miliard korun a zastavení všech dopravních staveb placených z českých peněz. To povede k dalším nákladům na konzervaci těchto projektů ve výši zhruba dvou miliard korun. Zastaví se také plánování a příprava na další roky," vypočítal Dobeš.
Škrty ale budou znamenat i omezení možnosti čerpat i z evropských fondů pro roky 2014 až 2020, což ve svém důsledku znamená ztrátu dalších až 100 miliard korun.
Jako další variantu Dobeš zmínil situaci, kdy resort dopravy nedostane nic navíc, ale také nebudou kráceny investice do infrastruktury. Tento krok znamená podle Dobeše to, že Česko nebude schopné vyčerpat evropské dotace za 19 miliard korun.
"I tento krok však povede k pozastavení všech staveb realizovaných z národních zdrojů, jejich konzervaci a omezení projektové přípravy do budoucna. Rámec neumožní ani vyrovnání se se současnými, již započatými stavbami," uvedl Dobeš.
Dodal, že pokud se vláda připraví o evropské peníze, pak odmítá jedinečnou šanci, kdy za každou vloženou korunu dostáváme z Evropy a jejích fondů trojnásobek. "To je nabídka, která v budoucnu již nemusí přijít,“ nastínil podstatu problému ministr Dobeš.
Dobeš také zmínil, že v případě škrtů budou chybět peníze i na dotování železnice nebo další dotace, které ministerstvo poskytuje.
-MED/NašePeníze.cz