MasterCard: Mladí Češi holdují nákupům na internetu
10. 12. 2010 – 10:51 | Tiskové zprávy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Již ve věku 12 – 15 let rozhoduje 56 % mladistvých v České republice, jak naloží se svými penězi.
Běžný a spořicí účet si zakládají až ve věkovém rozmezí 15 – 18 let, výrazně později než mladí Belgičané. S rostoucím věkem si mladí Češi kladou větší nároky na finanční produkty. Placení platební kartou za každodenní nákupy preferuje česká mládež hlavně z důvodu pohodlí, jednoduchosti a okamžitého přístupu ke svým penězům. Ani Italové či Belgičané na internetu nenakupují tak často, jako česká mládež. Nejvíce rad a informací o správném hospodaření s penězi získávají mladí Češi ve věku 12 – 15 let.
Společnost MasterCard se rozhodla zmapovat přístup mladých lidí v České republice a v některých dalších evropských zemích k finančním produktům a jejich užívání. Informace o finančním chování mladých, jak v ČR, tak v zahraničí, jí pomáhá správně zacílit produkty a služby. „Mladí lidé mají specifický přístup k platebním produktům a financím vůbec. Podle našeho průzkumu1 již 56 % mladých ve věku 12 – 15 let se v České republice rozhoduje o tom, co se svými penězi udělají. V Itálii je to o 22 % mladých méně. Na druhou stranu se zakládáním běžných a spořicích účtů si Češi ve srovnání s Belgičany dávají na čas - otevírají si je až mezi 15. – 18. rokem. Belgičané své běžné účty mají již od svých 12 let. Spořit začínají už v prvních 5 letech svého života, “ hodnotí situaci Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.
Trend zakládání prvních účtů v mladším věku potvrzuje i Radko Belada, vedoucí Marketingu pro retailové bankovnictví Komerční banky. „Zatímco dříve si studenti své první běžné účty zakládali až při zahájení vysokoškolského studia, v dnešní době převážná většina studentů zřizuje svůj první účet v průběhu studia na střední škole. Naši produktovou nabídku pro mladé doplňuje Dětské konto, které pokrývá věkovou skupinu do 15 let. Neustále se samozřejmě snažíme s naší nabídkou maximálně přizpůsobovat aktuálním trendům na trhu.“
Jak mladí nahlížejí na finanční produkty a proč by chtěli denně platit kartou?
Z průzkumu společnosti MasterCard dále vyplývá, že s rostoucím věkem se u mladých v Česku zvyšují požadavky na finanční produkty a služby. Mladí ve věku 12 – 15 let se soustředí především na pořízení si běžného a spořicího účtu nebo na získání platební karty. Od 16 do 19 let se česká mládež zajímá spíše o různé druhy pojištění a on-line přístup ke svým financím. Co se týká oblasti platebních karet, hlavními motivy mladých Čechů pro užívání karet pro denní nákupy namísto placení v hotovosti je především pohodlí, jednoduchost a okamžitá možnost přístupu k penězům. Dalšími atributy, které potvrzují preference pro denní platbu kartami, se staly spolehlivost, bezpečnost a možnost sledovat své výdaje.
Kdo si nejvíce oblíbil internetové nákupování?
Průzkum společnosti MasterCard také ukázal, že pro 63 % mladých Čechů je možnost nakupovat na internetu zásadní. On-line nákupy jsou důležité i pro Italy (60 %). V Belgii velkou důležitost nakupování na internetu potvrdilo pouze 37 % mladých. Mládež v Čechách rovněž boduje ve frekvenci nakupování na internetu. Ve srovnání s Italy a Belgičany 59 % Čechů odpovědělo kladně na otázku, jestli si v posledním měsíci koupili něco na internetu. V Itálii se pozitivně vyjádřilo 37 % mladistvých. V nákupech na internetu pokulhávají Belgičané (33 % souhlasných odpovědí).
Nejvíce mladých se dozvídá o finančním hospodaření ve věku 12 – 15 let
Češi ve věku 12 – 15 let jsou nejvíce poučováni o tom, jak mají zacházet se svými penězi, popřípadě dalšími finančními produkty (85 %). Čím jsou však starší, rad o správném hospodaření dostávají méně a spoléhají se převážně na vlastní úsudek. Ve věku 20 – 24 jsou rady poskytovány pouze 46 % z nich. V tomto věku si mladí často uvědomují, jak je finanční problematika širokým oborem, ve kterém je třeba se dále vzdělávat. Primárním zdrojem poznatků o správě financí je pro mladé rodina. Sekundárně čerpají mladí Češi údaje hlavně prostřednictvím internetu, na který se připojí celých 66 % z nich více jak 3x denně.