Máslová drahota odhalena: Víme, kdo za tím stojí.

19. 3. 2025 – 10:07 | Domácí | Štěpán Bárta | Diskuze:

Máslová drahota odhalena: Víme, kdo za tím stojí.
maslo | zdroj: PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia Máslo

Máslo loni zdražilo raketovým tempem, lidé si zoufali a podezírali obchodníky z kartelové dohody. Antimonopolní úřad teď prozradil, proč se ceny skutečně utrhly ze řetězu. Byli v tom výrobci, řetězce, nebo snad někdo úplně jiný?

Loni v druhé polovině roku zasáhla české domácnosti obrovská vlna zdražování másla, která zaskočila úplně všechny. Za jediný kilogram másla jsme ještě v první polovině roku platili asi 150 až 175 korun, ale už na podzim ceny vyskočily ke 240 korunám! Lidé byli v šoku, na sociálních sítích kolovaly spekulace o kartelu obchodníků a výrobců. Byla za tím snad tajná dohoda, nebo šlo jen o drsnou hru trhu?

Pravdu nyní odkryl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a překvapení nebere konce!

Po měsících napjatého čekání úřad konečně zveřejnil výsledky rozsáhlého šetření, do kterého zahrnul největší mlékárny a obchodní řetězce v Česku. Výsledky šetření jsou překvapivé. Antimonopolní úřad zjistil, že za zdražením másla stojí objektivní důvody, nikoliv skandální dohody či podvody.

Hlavní příčinou byla dramaticky rostoucí cena smetany, bez které se máslo nevyrobí. Kvůli nízké tučnosti mléka ji navíc výrobci museli dokupovat za drahé evropské ceny. Ale to ještě není vše! Situaci zkomplikoval také rostoucí zájem o mléčný tuk, který se začal masivně využívat při výrobě sýrů, takže pro výrobu másla ho najednou začalo být kriticky málo.

ÚOHS dokonce odhalil, že některé obchodní řetězce prodávaly máslo se ztrátou, tedy za záporné marže, aby nalákaly zákazníky. Žádná tajná dohoda mezi nimi však prokázána nebyla. Každý z velkých řetězců, jako Kaufland, Lidl, Albert či Tesco, si držel vlastní strategii. „I když ceny rostly, procentuální navýšení maloobchodní přirážky bylo jen občasné,“ tvrdí úřad.

Spekulace, které mezi lidmi šířil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, tak definitivně padly. Vysoké ceny másla odpovídaly reálné situaci nejen v Česku, ale i v okolních zemích. V Německu a na Slovensku platili lidé prakticky stejně drahé máslo, v Rakousku jen o něco méně. To ale české zákazníky moc neuklidnilo.

Zajímavostí je, že navzdory enormnímu zdražení lidé máslo nakupovali dál. Ba co víc, spotřeba másla byla od září do prosince (kromě jediného měsíce) vyšší než v předchozím roce. Zdá se tedy, že Češi si svého másla nevzdají ani za cenu pořádného průvanu v peněžence.

Vyšetřování ukázalo, že za máslovou krizí nestály žádné tajné machinace, ale prostě jen drsná realita trhu. Nám všem nezbývá, než doufat, že podobný šok s cenami másla se v blízké době nebude opakovat.

Zdroje:
ČTK, aktualne.cz, Idnes

Nejnovější články