Lidé se v roce 2008 vraceli k levnějším ojetým automobilům
27. 3. 2009 – 8:21 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Rok 2008 se ukázal jako prozatím jeden z nejnáročnějších v historii automobilového průmyslu. Světová hospodářská krize vyústila v mimořádně opatrné spotřebitelské chování a rostoucí tlak na tržní ceny ze strany prodejců nových automobilů ve snaze získat co nejvíce z ubývajících zákazníků na trhu.
- Odpočet DPH u aut pro podnikatele byl schválen
- Evropský parlament chce ještě větší podporu pro automobilový průmysl
- Lidé začali utrácet více za potraviny, prodej aut klesá
To nutilo prodejce ojetých vozů snižovat náklady a nabídnout zájemcům zajímavější podmínky. Autobazary tak v roce 2008 zaznamenala posun v poptávce k levnějším vozům především ve čtvrtém čtvrtletí roku.
Na druhé straně hrubá zisková marže na prodané auto ve čtvrtém čtvrtletí významně vzrostla, neboť levnější auta, k nimž se posunula poptávka zákazníků, nesou vyšší ziskovou marži na auto.
\"Zisková marže na prodané auto (tzv. metal marže) u autobazarů AAAauto ve čtvrtém čtvrtletí významně vzrostla na 16,4 %\" Uvádějí hospodářské výsledky AAAauto za rok 2008.
Zatímco trhy v roce 2008 vykazovaly téměř nepřetržitý sestupný vývoj, AAA AUTO v prvním čtvrtletí roku 2009 zaznamenává oživení prodejů. Anthony James Denny, generální ředitel skupiny AAA AUTO, k tomu řekl: „To, co nyní vidíme, je typický sezónní vývoj, na který jsme byli zvyklí z minulých let. V roce 2008 nejsilnější sezóna, která většinou začíná v březnu či dubnu a trvá celé druhé čtvrtletí, ale vůbec nepřišla.“Rok 2008 byl ovlivněn řadou nestandardních faktorů, které pokřivily poptávku a sezónnost na trhu ojetých automobilů.
Mezi hlavní faktory, které pomohly oživit poptávku v prvním čtvrtletí roku 2009, podle AAA patřily postupně se zvyšující ceny nových automobilů, ceny ojetých automobilů spadly na rekordně nízkou úroveň, lidé začali konečně realizovat koupě vozů, jež doposud odkládali, a konečně zavedení emisní daně v České republice.