Lidé příliš věří internetu, pomluvy tak zbytečně ničí obchodníky
16. 12. 2014 – 0:23 | Podnikání | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Kyberpomluvy udeřily nebývalou silou a ničí předvánoční byznys! Své by o tom mohla vyprávět celá řada internetových obchodníků, která se dočkala místo množství předvánočních objednávek neočekávaného poklesu tržeb. Ve chvíli, kdy se intenzivně začali zajímat, co se děje, narazili na nebývalé množství pomluv a negativních hodnocení jejich obchodu, zboží nebo značky.
Sami se nyní na vlastní kůži přesvědčují, jak jim může konkurence nebo nespokojený zákazník nepřímo finančně ublížit.
Tento trend má v posledních letech a především v posledních měsících vzestupnou tendenci. Dá se říct, že konec letošního roku je, co do množství negativních referencí, naprosto výjimečný. Může za to snad neustálý růst počtu e-shopů a s tím související vyhrocenější konkurenční boj, nebo je důvodem určitá frustrace české společnosti a nespokojenost se současným ekonomicko-politickým vývojem?
V ČR je více jak 37 tisíc e-shopů
Uvádí se, že u nás funguje více jak 37 tisíc e-shopů, což v průměru znamená, že zhruba každý třístý Čech má svůj vlastní internetový obchod. Odborné prognózy pak uvádějí, že se v nich za rok 2014 uskuteční obchody v celkovém objemu 70 – 80 miliard korun a podle odhadů bude podíl elektronického nakupování do budoucna stále stoupat.
Podvodníci versus seriózní shopy
Na internetu se samozřejmě nevyskytují jen seriózní obchodníci, ale najde se i řada podvodníků, které zláká vidina peněz bez práce a zároveň i pocit falešného bezpečí, že se ukryjí v „anonymním“ světě internetu. Než se odhalí jejich podvod a klienti se stihnou navzájem varovat, obvykle to nějakou dobu trvá. Mezitím napálených zákazníků stále přibývá. Na druhé straně pak stojí seriózní obchodníci, kteří čím dál častěji bojují s neodůvodněnými negativními referencemi, které snižují jejich důvěryhodnost a výrazně jim kazí byznys.
Negativní hodnocení je napsané rychle
„Setkáváme se občas s případy, nad kterými zůstává rozum stát.“ Říká Kateřina Procházková z portálu pomluvynainterenetu.cz a uvádí nedávný příklad jednoho portálu, který prodal zboží, které se později opravdu ukázalo jako kazové. Portál zastavil jeho prodej a všem zákazníkům, kteří zboží koupili, oznámil, že dodávka zboží bohužel nebyla kvalitní. Omluvil se a nabídl jim možnost odstoupit od smlouvy, včetně neprodleného vrácení peněz. Během několika dní však internet doslova zaplavily negativní reference, jak se ukázalo, lidé očekávali, že peníze za zboží obdrží ihned, a to i přesto, že bylo jasně uvedeno, v jaké lhůtě peníze obdrží a co je nutné pro to udělat. Nedokázali zkrátka pochopit, že pokud obchodník od nich ještě ani nedostal podnět k reklamaci spolu s jejich číslem účtu, nemůže je vyplatit, protože nemá kam. Zato obratem dostal negativní komentáře v tom smyslu, že je nepoctivý a nevrací peníze. Tyto reference mu pak samozřejmě způsobily citelný propad v tržbách.
Pomluvy na inteernetu neškodí jen e-shopům
„Zajímavé je, že letos negativní informace na internetu nepoškozují už jen byznys tradičních internetových obchodníků, ale pokles poptávek se díky negativnímu internetovému hodnocení projevuje i u kamenných provozoven.“ Zmiňuje Procházková. Lidé si na internetu přečtou reference například o stavební firmě, řemeslníkovi, autodílně atp., a pokud jsou reference negativní, logicky se na ni neobrátí.
Pomluva je trestný čin
„Když se pak případem na popud poškozené firmy začneme zabývat, tak v praxi velmi často zjišťujeme, že se opravdu jedná o pomluvu konkurence nebo závistivého jednotlivce. Lidé si myslí, že se jedná o svobodu projevu a oni jen vyjádřili svůj názor. Vůbec si nepřipouští, že se tímto jednáním dostávají do křížku se zákonem a dopouští se trestného činu. A co víc, pokud se majiteli firmy podaří prokázat ušlý zisk, může se pak u soudu domáhat náhrady škody.“ Upozorňuje Procházková s tím, že prostředí internetu se sice tváří na první pohled anonymně, ale každý z nás na něm zanecháváme digitální stopu, díky které se nakonec původce pomluvy obvykle najde.