Lidé nakupují oblečení u Vietnamců na tržnicích častěji než dříve, vedou ale nákupní centra
7. 8. 2009 – 14:48 | Životní styl | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Nákupy odívání a obuvi se stále častěji odehrávají v nákupních centrech. Prodeji dominuje Tesco a specializované řetězce. 54 % výdajů za odívání a obuv spotřebitelé realizují ve velkých nákupních centrech, kde prodejny módy v současné době představují dominantní sortiment – na začátku roku tvořily 46 % prodejních jednotek v nákupních pasážích.
Podle studie FASHION MARKET 2009 spotřebitelé pro nákupy oblečení volí nejčastěji prodejny Tesco, ze specializovaných prodejen pak C&A. Mezi populární prodejny patří dále i H&M, Takko a New Yorker, v případě nákupů obuvi je to Baťa a Deichmann. Význam ostatních hypermarketových řetězců pro nákupy módy se ve srovnání s předchozími lety snížil.
- Hypermarkety v Česku získávají zákazníky na úkor supermarketů - Krize nutí Čechy šetřit, začínají zase \"kutit\" - Češi nakupují více benzinu a nafty u hypermarketů |
Ke změně nákupního chování přistoupilo v důsledku zhoršené ekonomické situace 35 % domácností, zejména ty z menších sídel a s nižšími příjmy – většina z nich nakupuje oblečení až když je to nezbytně nutné.
Na tržnici nakupuje tři čtvrtě populace
V asijských prodejnách nebo na tržištích nakupuje oblečení aspoň někdy 74 % Čechů. Pro 22 % populace je to časté nákupní místo, naopak 32 % zde nakupuje méně než před dvěma lety. V hypermarketech nakupuje oblečení alespoň někdy 84% dotázaných.
Vztah Čechů ke značkovému zboží je spíše pragmatický – značky nakupujeme, pokud nám vyhovují užitné vlastnosti výrobku, značka sama o sobě je důležitá jen pro menší část dotázaných, zejména pro mladší ročníky. 40 % respondentů považuje značkové zboží vzhledem k jeho vlastnostem za předražené. Mezi nejčastěji nakupované mezinárodní značky patří Adidas, Baťa, Nike, Puma, Triumph, nejznámějšími českými značkami prádla a odívání jsou Triola, Alpine Pro, Litex, OP Prostějov a Andrie.
Pramen: Incoma GfK