Letní pneumatiky: Jak správně vybrat a co máte vědět?
8. 4. 2009 – 1:16 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V těchto dnech skoro letní počasí nutí řidiče a majitele automobilů přezouvat zimní pneumatiky na letní. Pokud zvažujete koupi nových pneumatik, nezapomeňte správně vybrat pro své auto! Podle čeho by jste se měli řídit?
Zkratky na pneumatikách
Vysvětlivky k pneumatikám (příklad: 215/55/R16 93H)
- 215 – šířka pneumatiky v milimetrech (215mm)
- 55 – profil pneumatiky v procentech (to znamená, že výška pneumatiky je 55% z šířky pneumatiky) 55% z 215=118,25mm(výška pneumatiky)
- R16 – vnitřní průměr pneumatiky v palcích (16\")
- 93 – index nosnosti. Viz tabulka Index nosnosti
- H – index rychlosti (používané pneumatiky by měly mít stejný nebo vyšší rychlostní index, než je maximální rychlost udávaná výrobcem automobilu)
Index rychlosti
Tento index udává maximální povolenou rychlost na pneumatice, aniž by vznikalo riziko poškození pláště vlivem odstředivé síly.
Index | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | B | C | D | E | F | G | J |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
km/h | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 50 | 60 | 65 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Index | K | L | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | W | Y | Z |
km/h | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | nad 240 |
Index nosnosti
Tento index udává maximální zátěž na 1 pneumatiku. Pokud jde o osobní automobil, je řeč asi o 20-30 % váhy vozidla.
Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | 190 | 71 | 345 | 92 | 630 | 113 | 1150 | 134 | 2120 | 155 | 3875 |
51 | 195 | 72 | 355 | 93 | 650 | 114 | 1180 | 135 | 2180 | 156 | 4000 |
52 | 200 | 73 | 365 | 94 | 670 | 115 | 1215 | 136 | 2240 | 157 | 4125 |
53 | 206 | 74 | 375 | 95 | 690 | 116 | 1250 | 137 | 2300 | 158 | 4250 |
54 | 212 | 75 | 387 | 96 | 710 | 117 | 1285 | 138 | 2360 | 159 | 4375 |
55 | 218 | 76 | 400 | 97 | 730 | 118 | 1320 | 139 | 2430 | 160 | 4200 |
56 | 224 | 77 | 412 | 98 | 750 | 119 | 1360 | 140 | 2500 | 161 | 4625 |
57 | 230 | 78 | 425 | 99 | 775 | 120 | 1400 | 141 | 2575 | 162 | 4750 |
58 | 236 | 79 | 437 | 100 | 800 | 121 | 1450 | 142 | 2650 | 163 | 4875 |
59 | 243 | 80 | 450 | 101 | 825 | 122 | 1500 | 143 | 2725 | 164 | 5000 |
60 | 250 | 81 | 462 | 102 | 850 | 123 | 1550 | 144 | 2800 | 165 | 5150 |
61 | 257 | 82 | 475 | 103 | 875 | 124 | 1600 | 145 | 2900 | 166 | 5300 |
62 | 265 | 83 | 487 | 104 | 900 | 125 | 1650 | 146 | 3000 | 167 | 5450 |
63 | 272 | 84 | 500 | 105 | 925 | 126 | 1700 | 147 | 3075 | 168 | 5600 |
64 | 280 | 85 | 515 | 106 | 950 | 127 | 1750 | 148 | 3150 | 169 | 5800 |
65 | 290 | 86 | 530 | 107 | 975 | 128 | 1800 | 149 | 3250 | 170 | 6000 |
66 | 300 | 87 | 545 | 108 | 1000 | 129 | 1850 | 150 | 3350 | 171 | 6150 |
67 | 307 | 88 | 560 | 109 | 1030 | 130 | 1900 | 151 | 3450 | 172 | 6300 |
68 | 315 | 89 | 580 | 110 | 1060 | 131 | 1950 | 152 | 3550 | 173 | 6500 |
69 | 325 | 90 | 600 | 111 | 1090 | 132 | 2000 | 153 | 3650 | 174 | 6700 |
70 | 335 | 91 | 615 | 112 | 1120 | 133 | 2060 | 154 | 3750 | 175 | 6900 |
Huštění
Nejvíce poškození pneumatik je způsobeno nesprávným huštěním. Při huštění se řídíme příručkou výrobce vozidla. Na nápravě musí být na obou pneumatikách stejný tlak, avšak přední a zadní náprava se mohou lišit.
Tlak v pneumatice se během jízdy zvyšuje, proto nikdy nesnižujeme tlak na zahřáté pneumatice. Po vychladnutí by byla pneumatika podhuštěná a docházelo by k deformaci. Při normálním provozu kontrolujeme tlak v pneumatikách minimálně každé 4 týdny.
Nízký tlak způsobuje
- zhoršení jízdních vlastností (zejména “přilnavost v zatáčkách”)
- prodloužení brzdné dráhy na mokré vozovce
- riziko roztržení pláště
- vyšší valivý odpor a tím i větší spotřebu
Kdy přezout?
Největší chybu dělají řidiči, kteří čekají s přezutím na zimní pneumatiky, na první sníh. 80% provozu, i v zimních podmínkách, probíhá na nezasněžené vozovce. Kritériem pro přezutí je teplota. A to konkrétně 7 stupňů Celsia. Při této teplotě totiž směs z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztvrdne a sníží se její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnějších zimních pneumatik se rozhodně vyplatí. Snížíte tak riziko ohrožení zdraví.
Dle nového zákona o pozemních komunikacích jsou zveřejněny dopravní úseky kde je použití zimních pneumatik nařízeno (tyto úseky jsou označeny dopravnímy značkami). Na těchto úsecích je použití zimních pneumatik stanoveno na období vždy 1. Listopadu – 30. dubna. Je to další důvod proč nečekat s výměnou pneumatik na poslední chvíli.
Systém nouzového dojetí
Dnešní výrobci vybavují svoje pneumatiky tzv. „Systémem nouzového dojetí“ . Princip tohoto systému spočívá v tom, že je pneumatiky vybavena podpůrným prstencem. Ten zajišťuje zachování tvaru pneumatiky po defektu, potřebného pro dojetí do servisu.
Jako každý systém má i tento své výhody i nevýhody.
Výhody systému:
- při defektu je možné jet na pneumatice až 80 km/h rychlostí, aniž by se snížily jízdní vlastnosti
- pneumatiku lze použít na jakýkoliv dostupný ráfek
Nevýhody systému:
- tento systém je možné použít pouze na autě, kde je namontován systém signalizace poklesu tlaku v pneumatikách
Zkratky systému nouzového dojetí některých výrobců (Run Flat):
- Bridgestone – RFT ( Run Flat Technology )
- Dunlop – DSST ( Dunlop Self-Supporting Technology )
- Continental – SSR ( Self Supporting Runflate )
Tvary dezénů
Typy dezénu jsou 3 a liší se jak vzhledově tak i způsobem použití:
- Symetrický - na vozidle je možné tento typ jakkoli otáčet a měnit
- Směrový - je nutné dodržet směr běhu pneumatiky
- Asymetrický – je třeba dodržet směr běhu pneumatiky a dodržet levou a pravou stranu. Jen pokud je pneumatika označená na levou a pravou stranu. V opačném případě můžou být použity na obě strany s dodržením směru.
Hloubka dezénu
Zákonem povolená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm v letním i zimním období. V zimním období se však doporučuje mít vzorek alespoň 4 mm vysoký.
Rizika ojetých pneumatik:
- v letním období se na ojetých pneumatikách podstatně zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu (ztráta kontaktu pneumatiky s vozovkou) a zvyšuje se brzdná dráha
- v zimním období stoupá riziko smyku a snížení ovladatelnosti vozidla
Hloubka dezénu | Brzdná dráha ( m ) | Vozovka |
---|---|---|
7 mm | 30 | mokrá |
7 mm | 50 | suchá |
5 mm | 55 | |
3 mm | 60 | |
2 mm | 70 | |
1,6 mm | 80 |
Možné závady pneumatik
- ojeté – příliš nízký tlak v pneumatice
- ojetý střed – pneumatika je přehuštěná
- ojetý jeden kraj – špatně seřízená geometrie
- nerovnoměrné opotřebení – signalizuje závadu tlumičů
- opotřebené jedno místo – vzniká při přebrždění (auto se dostalo do smyku)