Letecké společnosti mají poplatky za platbu kartou a neprůhledné platební podmínky
15. 4. 2013 – 21:39 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Evropská spotřebitelská organizace BEUC vyráží do boje za vyšší transparenci cen v letecké dopravě. Aerolinkám vyčítá především nepřehledné platební podmínky a poplatky za platbu kartou.
BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), organizace zastřešující 39 národních spotřebitelských sdružení z 30 evropských zemí, vyzvala asociace sdružující evropské a nízkonákladové aerolinie k aplikaci transparentnější cenové politiky. Za problematické považuje BEUC zejména uvádění cen v inzerci a reklamách, které nezahrnují všechny následně účtované poplatky či drahé nebo špatně dostupné platební služby. Sporný je zejména poplatek za platbu debetní nebo kreditní kartou, protože to jsou nejčastější prostředky, kterými zákazník za služby leteckých dopravců platí. Kupující většinou nečeká, že samotná platba bude zpoplatněna zvlášť. Pokud na to není předem upozorněn, může to být vnímáno jako nekalá obchodní praktika.
Evropská směrnice o platebních službách umožňuje členským státům zakázat nebo omezit poplatky za platbu kartou. Čeští zákonodárci této možnosti na rozdíl od většiny členů EU nevyužili. České právo považuje za platidla zejména bankovky a mince, jejich přijetí obchodníci zpoplatnit nesmí, u karet mají prakticky volnou ruku. Díky iniciativě BEUC se možná dočkáme férovějšího přístupu i bez zvláštní právní úpravy. Pokud aerolinie upraví svůj přístup, lze očekávat, že podmínky se vztáhnou na všechny spotřebitele včetně těch z České republiky.
Impulsem pro akci BEUC bylo rozhodnutí britského Office of Fair Trading (OFT) o podnětu jedné ze členských organizací. OFT působí především na britském trhu, ale jeho rozhodnutí mají široký dopad na evropské vnímání poctivého obchodu, protože při své činnosti se opírá především o evropskou legislativu.