Lékárna: Do lékárny si chodí lidé také pro rady
7. 10. 2009 – 1:01 | Životní styl | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Lidé vnímají lékárnu jako zdravotnické zařízení, ve kterém mohou nejen nakupovat, ale mohou se zde i poradit. Dvě pětiny návštěvníků lékáren uvádějí, že alespoň jedna lékárna, kterou pravidelně navštěvují, je řetězcová. Mezi nejznámější řetězcové lékárny patří lékárny Dr. Max, které spontánně zná 45 % návštěvníků lékáren. Generická substituce není mezi návštěvníky lékáren příliš známá, aktivně o záměnu léku požádalo jen 20 % lidí, kteří navštěvují lékárny. Samotný lékárník navrhl generickou záměnu zhruba třetině osob. Uvedl to červnový průzkum společnosti Faktum Invenio.
Návštěva a vnímání lékárny
Pouze pětina návštěvníků lékáren navštívila lékárnu více jak 5x za poslední 3 měsíce. Většina (78 %) navštívila lékárnu za poslední čtvrtrok maximálně 4x. Častěji navštěvují lékárnu ženy a lidé vyššího věku. Frekvence návštěv rovněž roste s rostoucí velikostí místa bydliště.Lékárna není svými zákazníky vnímána jako běžný obchod, ale jako zdravotnické zařízení, kde je možné nejen nakupovat, ale hlavně se poradit. Alespoň někdy vnímá lékárnu jako zdravotnické zařízení 84 % lidí, kteří ji navštěvují, a pouze 16 % ji chápe jako běžný obchod. S rostoucím věkem roste podíl osob, které lékárnu vnímají jako spíše zdravotnické zařízení, a s obdobným postojem se rovněž můžeme častěji setkat mezi ženami než muži.
Znalost řetězcových lékáren
Spontánní i navozená znalost řetězcových lékáren je nevyvážená. Nejvíce znají návštěvníci lékáren řetězcovou lékárnu Dr. Max, jejíž znalost je, ať už spontánní nebo navozená, vyšší a to téměř třikrát než u ostatních síťových lékáren jako jsou Lloyds, Pharmaland nebo Eurolékárna. Vysoká znalost značky řetězce Dr. Max je pravděpodobně dána jeho zviditelněním v médiích na jaře, kdy se rozhodl kompenzovat pacientům 30 Kč poplatek za položku na receptu. Více jak dvě pětiny zákazníků lékáren si však spontánně nevybavily žádnou řetězcovou lékárnu. I po nápovědě si nerozpomněli tři lidé z deseti.Generická substituce v lékárnách
O možnosti záměny léku lidé příliš informováni nejsou. Jen necelá pětina návštěvníků lékáren někdy sama požádala lékárníka o záměnu léku za lék se stejnou účinnou látkou, který je však s menším doplatkem či zcela bez doplatku. Lékárníci většinou žádosti pacientů vyhoví, 46 % lékárníků vždy pacientovu žádost uspokojilo a polovina někdy ano, někdy ne.Ani lékárníci příliš aktivně generickou substituci pacientům nenabízejí. Pouze 35 % návštěvníků lékárny se někdy setkalo s tím, že jim byla lékárníkem navržena záměna léku, 60 % zákazníků nikdy toto nabídku nedostalo. Nicméně zákazníci lékáren návrh substituce ochotně přijímají, polovina z nich vždy přijala lékárníkovu nabídku záměny léku, 42 % pak někdy ano a někdy ne.