Krize padla i na Ježíška, na Vánoce bude méně dárků
24. 10. 2010 – 21:22 | Životní styl | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Nadpoloviční většina obyvatel (56,7 %) se domnívá, že finanční krize a úsporná opatření ovlivní množství dárků pod stromečkem. Tři čtvrtiny (78,1 %) respondentů jsou přesvědčeny, že Vánoce jsou komerční záležitostí, ukázal to v neděli zveřejněný průzkum společnosti SANEP.
Většina dotázaných (94,7 %) se kvůli nákupu dárků nehodlá zadlužit, avšak 3,1 % Čechů nevylučuje, že si kvůli svátků půjčí.
Šetřením si Vánoce nechce kazit čtvrtina (26,1 %) Čechů, další čtvrtina (24,2 %) je naopak připravena šetřit na všech výdajích spojených s Vánocemi. Pouze na sobě bude letos šetřit 15,4 % dotázaných.
TIP: Na kolik vás letos vyjdou vánoční dárky?
Za dárky pro příbuzné chce letos vydat méně peněz 9,8 % respondentů. Za jídlo a různé pochutiny utratí méně 3,4 % dotázaných, na výzdobě stromečku bude spořit 2,3 %.
Téměř nikdo z respondentů nechce šetřit na dárcích pro partnery (1,2 %), pro potřebné (0,8 %) nebo pro děti (0,3 %).
Čtvrtina (24,7%) za vánoční nákupy plánuje vynaložit tři až pět tisíc korun, 21,6 % chce utratit jeden až tři tisíce korun. S vyšším rozpočtem v rozmezí pět až 10 tisíc korun počítá 16,9 % respondentů. S ještě vyšší množství peněz může vydat 4,8 % dotázaných, naopak více než tisíc korun za vánoční svátky neutratí 10,5 %.
Povánoční slevy
Na povánoční slevy si hodlá počkat 38,9 % dotázaných.
Vánoce jsou největší křesťanskou oslavou zrození Ježíše Nazaretského pouze pro necelou pětinu (17,2 %) domácí populace.
Ježíšek bude rozdělovat dárky v polovině českých domácností, pro 27 % je symbolem Vánoc rodina. Minimum dotázaných zmiňovala i Santa Clause či Dědu Mráze.
Pro téměř čtvrtinu dotázaných (24,2 %) jsou Vánoce především symbolem klidu a pohody. Na bezprostřední dětskou radost z nadělených dárků se těší 20,7 % dotázaných. Pro 15,4 % respondentů představují Vánoce ideální příležitost k rodinnému setkání. Vánoce vnímá jako stres a chaos 10,7 % dotázaných a pro 8,4 % znamenají Vánoce nákupy dárků a předvánoční shon.
Exkluzivní internetový průzkum provedla společnost SANEP 24. září - 5. října 2010 na reprezentativním vzorku 15 623 dotázaných ve věkové kategorii 18-69 let. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje kolem +- 1,5 procentního bodu.
-David Jareš,Mediafax