Kontrola z finančního úřadu proti vám může použít i co slyší když telefonujete
14. 6. 2010 – 0:02 | Podnikání | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Poradenská společnost Zada varuje před soukromými rozhovory během finanční kontroly, jejich obsah totiž může být použit proti nim.
Firma své doporučení vydala ve čtvrtek.
"Klientům vždy radíme dávat si pozor na soukromé konverzace. Ve své podstatě vše, co klient řekne během finanční kontroly, může být použito proti němu. Takže ve chvíli, kdy je podepsán protokol o zahájení finanční kontroly, je dobré zdržet se soukromých konverzací. Zažili jsme jednou situaci, že jedna klientka v klidu u kafíčka mluvila s finančním kontrolorem a v domnění, že si povídají soukromě, mluvila velmi otevřeně o stavu své firmy. To se opravdu nemusí vyplatit," upozornil obchodní ředitel společnosti Zada Miroslav Severa.
Velmi důležité je podle firmy také pořádně si ověřit, kdy finanční kontrola začíná a kdy končí.
<%Anketa136%>
"Po podepsání protokolu o zahájení daňové kontroly doporučujeme plně se věnovat kontrole, nic nepodcenit. V průběhu také může dojít na sepsání protokolu o ústním jednání, kde lze upřesnit postup. Sepisují se všechny podmínky kontroly – co budou úředníci potřebovat, co je podnikatel schopen dodat. Ale je třeba si protokol a jeho znění ohlídat. Setkali jsme se třeba se situací, že podnikatel podepsal dodání určitých dokumentů, které jako daný subjekt neměl povinnost vlastnit. Problém pak nastal, když po něm dokumenty vymáhali, právě proto, že to podepsal v protokolu," řekl Severa a dodal, že se vyplatí domluvit si na průběh kontroly pomoc odborníka, který se v postupech kontrolorů vyzná.
"Poradce se vyzná v chování úřadů i úředníků, zná samozřejmě všechny předpisy a zákony a už od začátku může velmi výrazně pomoci vyhnout se případným problémům. Už u podpisu protokolu o zahájení kontroly ví, které dokumenty budou potřeba a které a jakým způsobem do protokolu zanést, aby výklad byl jednoznačný a nedal se pochopit jinak. Totéž samozřejmě platí o ústním jednání – poradce bude díky zkušenostem lépe vědět, co, kdy a jak říci," uvedl Severa.
Největším problémem je podle zkušeností společnosti osobní přístup některých finančních úředníků, tedy spíše možnost jejich osobního rozhodování – jeden by položku jako náklad uznal, druhý zase neuznal.
U finančních kontrol tak podle společnosti hraje velkou roli přístup každého finančního úředníka. Jednání, které má zákonem stanovená pravidla, takže by se jimi obě strany měly řídit, se kvůli tomu mění v dohadování dvou stran.
Problém odborníci vidí také v tom, že i když lidé považují výměr daňového doplatku za nesprávný, například příliš vysoký, nepodají odvolání. Před správní soud se dostane jen malé procento případů.
"Poplatníci často nemají dost síly, odvahy a finančních možností projít mnohaměsíčním, někdy i roky trvajícím procesem, navíc v situaci, kdy doměřenou daň již stejně museli uhradit. Situaci leckdy hodnotí i s pocitem obav, aby si na ně správce daně nezasednul a nestali se tak na úřadu středem zájmu. Přitom úspěšnost v odvolacích řízeních je značně vysoká, přesahuje 80 procent, což jasně dokládá naše tvrzení o subjektivním rozhodování úředníků," prohlásil Severa.
Díky nové úpravě se od 1. ledna 2010 má odvolání proti platebnímu výměru odkladný účinek a povinnost zaplatit doměřenou daň se odsouvá na okamžik rozhodnutí o odvolání.
Otázku trestních postihů řeší orgány činné v trestním řízení a této problematice se věnují advokáti. "Podle statistik každým rokem dochází k podání přibližně 1400 trestních oznámení na chybné doměření doplatku na daních," dodal Severa.
-Mediafax
Kam dál?
- Finanční úřad vám vrátí přeplatek na dani jen na základě žádosti
- Podnikáte v bytě? daň z nemovitostí může být i 15x vyšší!
- Finční úřady musely díky chybám úředníků vrátit 1,2 miliardy korun