Kdo uhradí stopaři škodu v případě autonehody?
1. 8. 2011 – 20:47 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
K levným a dobrodružným druhům dopravy na prázdniny patří autostop, kterého využívají hlavně mladí lidé. Málokteří však ví, že jak stopaře, tak jejich majetek a zdraví chrání pojištění. Zákon totiž bere každého spolujezdce jako "řádného" pasažéra a je tedy lhostejné, zda jde například o rodinného příslušníka, kolegu z práce, nebo stopaře.
V případě, že řidič pojištěného automobilu způsobí dopravní nehodu, má stopař také nárok na poskytnutí pojistného plnění z povinného ručení, to se vztahuje jak na škodu na zdraví, tak i na věci, které má stopař na sobě a u sebe včetně zavazadel. V pondělí na to upozornila Allianz pojišťovna.
"Řidič motorového vozidla je zodpovědný za všechny osoby, které veze v autě, bez ohledu na to, zda nastoupil do vozidla s řidičem současně, anebo přistoupil na základě dobrovolného rozhodnutí řidiče svézt neznámou osobu - stopaře. I na tyto spolujezdce se plně vztahují všechny případné nároky na pojistné plnění a podmínky podle zákona o zákonném pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, tedy na věci, které mají osoby na sobě a při sobě, zavazadla a samozřejmě také na zranění, které by utrpěl při možné dopravní nehodě," poznamenal Pavel Novotný, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny.
Pokud má stopař uzavřené i cestovní pojištění a s ním pojištění zavazadel, Allianz pojišťovna mu vyplatí odškodnění i v případě, kdy mu budou tato zavazadla odcizena z vozidla, které ho veze. "Podobně jako v případě povinného ručení je i v tomto případě lhostejné, jestli auto pojištěnému patří, nebo nikoliv. Důležité je pouze to, zda bylo správně uzamčené. Samozřejmě cestovní pojištění kryje léčebné výlohy v zahraničí stopařům stejně jako jiným turistům a v Allianz pojišťovně neexistují žádné výluky z pojistného plnění právě z důvodu, že klient cestuje na dovolenou stopem. Stejně jako neexistuje limit v pojištění léčebných výloh," dodal mluvčí pojišťovny Václav Bálek.
Každý, kdo se rozhodne cestovat stopem, by si měl podle Bálka uvědomit, že pokud si sedá do cizího auto a netuší nic o osobě řidiče, který vůz řídí. "Jak je zkušený, jestli není náhodou pod vlivem alkoholu, či jestli technická způsobilost vozidla odpovídá provozu na silnici. Stopař by si měl být vědom, že podstupuje určitou míru rizika," upozornil Bálek.
Důležitost pojištění ilustroval Bálek na jednom skutečném případu. "Řidič projížděl více než povolenou rychlostí pravotočivou zatáčkou, nezvládl řízení, auto vylétlo mimo vozovku a nabouralo do stromu. Při nehodě došlo ke zranění spolujezdců – mladého páru, který si stopl řidiče u vlakového nádraží a měl je odvézt pouhých deset kilometrů do nedalekého kempu. Mladík, který seděl na předním sedadle, utrpěl vážná zranění, s nimiž se léčil téměř půl roku, dívka na zadním byla v pracovní neschopnosti měsíc. Zraněným byla stanovena spoluvina za to, že nebyli připoutáni bezpečnostními pásy a také celkem znatelná částka byla odpočítána z celkového pojistného plnění. I přesto však byla stopaři na předním sedadle vyplacena celková náhrada za škodu na zdraví téměř 450 tisíc korun. Podobně by to bylo i v případě, kdyby řidič byl pod vlivem alkoholu," uvedl Bálek.
Podle něj je stopování dobrodružství. "Ale oba dva – řidič za volantem, tak i náhodný pasažér by si měli uvědomit, že na sebe berou velkou dávku odpovědnosti za to, že si sedají do cizího auta, nebo naopak že vezou cizího člověka," zdůraznil Bálek.
-Filip Sušanka | MED