Kdo odpovídá za úklid a bezpečnost chodníku?
20. 10. 2009 – 1:23 | Bydlení | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Letošní novela zákona o pozemních komunikacích zásadně změnila role v péči o schůdnost chodníků. Letos poprvé za odklizení sněhu budou zodpovídat vlastníci komunikací. Tedy nejčastěji obce a města. Ty se však obávají, že nebudou mít na údržbu komunikací dostatek prostředků.
Dlouhá léta nesli odpovědnost za případné škody vzniklé špatnou schůdností chodníků majitelé sousedních nemovitostí. Není divu, že podobná úprava byla nejen ze strany vlastníků nemovitostí vytrvale kritizována. Lidé argumentovali zejména tím, že nechápou, proč by měli mít zodpovědnost za škody, které vznikly na veřejném majetku? A ptali se, proč by se měli o cizí chodníky starat na vlastní náklady, když v jiném případě za jeho dočasné využití musí platit (zábor z důvodu opravy kanalizační přípojky, za postavení lešení u domu apod.)?
Nejen na základě uvedených výhrad podal na sklonku loňského roku Senát České republiky Návrh na změnu zákona o pozemních komunikacích, resp. úplnému vypuštění odstavce č. 4 § 27 a přenesení zodpovědnosti za škody na vlastníka pozemku. I přes protest obcí byla novela zákona v dubnu letošního roku schválena. Na základě této zákonné úpravy přechází odpovědnost za úklid chodníků na jejich vlastníky, tedy vesměs na obce.
NOVÉ ZNĚNÍ § 27 zákona č. 13/1997 Sb., nyní konkrétně v odstavci č. 2- 4 uvádí:
(2)Vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá za škody vzniklé uživatelům těchto pozemních komunikací, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit.
(3) Vlastník místní komunikace odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti místní komunikace nebo průjezdního úseku silnice, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit.
(4) Vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá podle obecných právních předpisů vlastníkům sousedních nemovitostí za škody, které jim vznikly v důsledku stavebního stavu nebo dopravně technického stavu těchto komunikací; neodpovídá však za škody vzniklé vlastníkům sousedních nemovitostí v důsledku provozu na těchto pozemních komunikacích.
Obcím chybí peníze
Obce samozřejmě s novou úpravou nesouhlasí a oprávněně argumentují, že v místních rozpočtech nemají dostatek prostředků na údržbu všech chodníků. Situace je nyní o to složitější, že obce v současnosti bojují s velkými výpadky daňových příjmů, které byly způsobeny prohlubující ekonomickou krizí a na podobné služby těžko naleznou rezervy.Například pražský magistrát odhaduje, že v důlesleku novely zákona mohou náklady na údržbu chodníků v letošním roce vzrůst v řádu stamilionů korun. „Dosud Technická správy komunikací hl. m. Prahy (TSK) zajišťovala zimní a letní údržbu na 100 hektarech chodníků. Praha nově doporučuje zařadit do letní a zimní údržby dalších 150 hektarů chodníků. Jedná se především o nejvíce používané chodníky. Na jejich výběru se, kromě TSK, podílí i městská policie a o konzultaci budou v tomto týdnu požádány i městské části. Zimní a letní údržba těchto 150 hektarů chodníků si vyžádá z rozpočtu města až 350 milionů korun ročně,“odhaduje Luděk Dostál, ředitelTechnické správy komunikací.
Obce hledají řešení, jak dostát zákonu a přitom udržet tuto kapitolu rozpočtu na uzdě. Například v Liberci, který se velmi často potýká s přívaly sněhu, chtějí ušetřit tak, že město bude zajišťovat úklid pouze frekventovaných chodníků. \"Chodníky, kterých lidé málo využívají, označíme a nebudeme na nich provádět zimní údržbu. Upozorňovat na to budou tabule už při vjezdu do města,\" řekl mluvčí města Martin Korych. Vloni stála zima libereckou radnici rekordních 54 milionů korun. Podle mluvčího technických služeb Michala Buzka byla nejdražší v historii, a to kvůli sněhové kalamitě a lyžařskému mistrovství. \"Průměrné roční náklady na zimní údržbu se pohybují mezi 30 až 35 miliony korun,\" dodal Buzek.
Kdo tedy bude uklízet?
Předkladatelům zákona v žádném případě nešlo o to, aby lidé přestali o přilehlé chodníky pečovat. Záměrem nové zákonné úpravy je především legislativní narovnání vztahu vlastnictví a související odpovědnosti. Pokud jste doposud o chodník před vaším domovem pečovali sami, pokračujte v tom i nadále. Pomůžete své obci ušetřit peníze, které najdou určitě užitečnější uplatnění.Více na Hypoindex.cz