Kdo je typický český dolarový milionář?
23. 6. 2011 – 11:04 | Životní styl | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
J&T banky udělala mezi českými dolarovými milionáři průzkum, aby měla představu kdo je vlastně takový muilionář. Z něj vyplynulo, že prototypem českého dolarového milionáře je muž ve věku 47 let. Banka o tom informovala ve čtvrtek.
Podle průzkumu je takový muž realistou, který očekává, že časy budou horší a je na to připraven. Přemýšlí, co po sobě zanechá a myslí na další generace. Podporuje budoucnost, děti, vzdělávání, sociálně slabší a ty, kterým štěstí tolik nepřálo. Je racionálním patriotem, který je hrdý na Českou republiku a má rád Kofolu a Škodu. Profesí jsou dolaroví milionáři především podnikatelé (66 procent), nebo osoby samostatně výdělečně činné (15 procent), pouze 14 procent respondentů se nachází v roli zaměstnance.
Dolarový milionář podle průzkumu považuje jeden milion korun za krátkodobou investici, kterou je vhodné vložit „tady a teď“ do sebe. Celkem 16 procent z nich by částku investovalo do koníčků nebo cestování, 10 procent do vzdělání, a to zejména svých dětí a čtyři procenta do zdraví. Pokud by milion neinvestovali do sebe, doporučují jej vložit do bankovních produktů, jako jsou termínované vklady (22 procent), nebo do akcií (15 procent), podílových fondů (tři procenta) a obligací (dvě procenta).
TIP:
- Rozdají čeští boháči po vzoru těch světových svůj majetek?
- Bohatí budou ještě bohatší - majetek se jim do roku 2020 zdvojnásobí
- Začínali třeba jako pikolíci, dnes mají miliardy - příběhy boháčů
- Forbes: Tři Češi se dostali do žebříčku nejbohatších lidí světa
Pohled na investici se u dolarových milionářů liší s její výší. Částku 10 milionů již považují za investici dlouhodobou, která by měla přinést další peníze. Více než polovina dotázaných (59 procent) by jednoznačně zvolila investici do nemovitosti, zvolená nemovitost by však podléhala přísnému výběru. Druhou nejčastěji zvolenou investicí by pak byly akcie (36 procent), a to i přes to, že ji jednoznačně řadí do rizikových investic.
Při výběru investičních příležitostí věří své intuici nebo dá na radu přátel a známých, za důležité považuje sledovat ekonomické dění u nás i v zahraničí. V otázce inflace je mírně skeptický. Na začátku roku 2012 očekává její výši na úrovni 3,43 procenta. Počítá tedy s podstatným zrychlením růstu cenové hladiny oproti České národní banky (ČNB), která prognózuje inflaci na úrovni dvě procenta.
V otázce dobročinnosti byli respondenti patrioty – naprostá většina (71 procent) přispívá v rámci České republiky. Nejvíce s jejich peněženkami „zahýbají” přírodní katastrofy (26 procent), a pak děti, ať již se jedná o děti bez domova, nebo o problematiku vzdělávání. Protože průměrný dolarový milionář již dosáhl středního věku, začíná růst i jejich podpora seniorů. Málo peněz jsou pak dotázaní ochotni věnovat na přírodu a ekologii.
Průzkum ukázal, že dolaroví milionáři mají značky rádi spíše pro jejich kvalitu a spolehlivost než pro jejich honosnost či okázalost. Bude-li dosahovat česká značka stejné kvality jako zahraniční, podpoří ji. Z českých značek mají slabost pro ty, jež mají na domácím trhu dlouholetou tradici a které se dokázaly prosadit i ve světě jako např. Baťa. Ovšem ani český milionář podle průzkumu neodolá hlasům nostalgie a rád se vrátí do dob mládí, kdy se pila kofola. Právě tento nápoj zvítězil mezi českými značkami. Mezi další oblíbené české značky patří Pilsner Urquell, Škoda (i když jako oblíbený automobil si ji vybrala pouze tři procenta respondentů) a Becherovka.
-Libor Popela | MED