Každý desátý řidič při cestě do Chorvatska usne při jízdě
29. 7. 2013 – 18:43 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Podle nejnovějšího výzkumu alespoň jeden z deseti řidičů už za volantem někdy usnul a téměř čtvrtina si během prázdninových nebo jiných delších jízd byť jen na vteřinu zdřímla. Mikrospánek a únava byly také příčinou několika nehod, které se staly během posledních dvou červencových víkendů.
Z policejních statistik je zřejmé, že uplynulých 10 dnů bylo jedním z nejčernějších období na našich silnicích, o život při dopravních nehodách přišlo více než 20 lidí. Třeba i proto, že navzdory únavě pokračovali dále v cestě a možná ještě „přišlápli plyn“. Tento zarážející fakt totiž také vyplynul z odpovědí řidičů. Přitom jedinou účinnou obranou proti únavě za volantem jsou častější přestávky.
Oblíbené destinace Čechů, jako je Chorvatsko či Itálie, ale v poslední době třeba i Řecko, jsou dostupné také autem a čím dál víc rekreantů upřednostňuje při cestě na letní dovolenou právě tento dopravní prostředek. Například oblíbený chorvatský Krk je z Prahy vzdálený jen necelých 9 hodin jízdy, na Makarské jste autem za 11 hodin a na přesun na italský ostrov Elba stačí zhruba o dvě hodiny déle.
Často turisté vyrážejí na cestu večer po skončení pracovní doby, nebo si programově na cestování vybírají noční hodiny, aby se posádka vyhnula horku a rušnému provozu během dne. Ve snaze dorazit na místo dovolené co nejdříve mnozí řidiči zanedbávají potřebné přestávky na odpočinek a snaží se přijet do prázdninové destinace téměř bez zastavení. Sami tak zvyšují riziko mikrospánku za volantem. A ten často končí velmi tragicky.
Podle průzkumu skupiny Allianz jeden z deseti řidičů přiznal, že alespoň jednou za volantem usnul a dokonce čtvrtina řidičů si během jízdy „zdřímla“. Při delších cestách se riziko mikrospánku ještě zvyšuje, zejména pokud se odehrávají v noci či na rovné dálnici, kde je koncentrace šoféra nižší.
Tato čísla jsou alarmující i ve světle další z odpovědí, když pouze třetina řidičů se rozhodla v takové situaci zastavit a udělat si přestávku na odpočinek. "Většina řidičů tak pokračuje i navzdory únavě dál v cestě, čímž se dramaticky zvyšuje riziko dopravní nehody, na kterou nemusí doplatit jen nezodpovědný řidič, ale i posádka auta nebo ostatní účastníci silničního provozu," říká Tomáš Klofát, ředitel odboru likvidace škod z autopojištění Allianz pojišťovny.
Opatření: otvíráme okénka
Z průzkumu vyplývá, že nejčastějším opatřením, které řidiči provedou, když je začne přemáhat spánek, je otevření oken (56 procent dotázaných) či zvýšení hlasitosti hudby v rádiu (32 procent dotázaných). Co je však nejvíce zarážející, až pětina řidičů reaguje v takové situaci přidáním plynu ve snaze urychlit příjezd do cílové destinace.
Podle odborníků je však jediným skutečně účinným řešením v situaci, kdy řidiči začnou těžknout víčka, udělat přestávku a odpočinout si. "Přestávka, minimálně však 15minutová, dokáže zvýšit koncentraci řidiče a jeho schopnost reagovat rychle na neočekávané situace na cestách. Otevření oken či zvýšení hlasitosti rádia se sice mohou jevit jako účinné, ale jsou to jen krátkodobá řešení," dodává Tomáš Klofát.
Mikrospánek přemohl i řidiče užitkového vozu na dálnici D1 koncem letošního června. Řidič svým vozem během několika vteřin „otloukl“ vnější a poté i vnitřní svodidla a u nich jízda, z níž si vůbec nic nepamatuje, skončila. Ještě že další účastníci provozu jeli v dostatečné vzdálenosti a nestali se účastníky nehody. Vůz má však více než dvacet poškození a je otázkou, zda se vůbec vyplatí jej opravovat.
Štěstí měl také další řidič užitkového vozu Iveco Daily, který byl jedním z účastníků nehody, v níž hlavní roli hrál mikrospánek. Řidič jel v druhý červencový den v koloně mezi Kolínem a Kutnou Horou a pouze díky ní se posunoval jen malou rychlostí. Proto náraz do návěsu před ním, který jej probudil, neměl fatální následky. Odnesly to „jen“ kapota, světlomety, blatníky a chladič. I přesto se škoda z jeho havarijního pojištění vyšplhala na více než 100 tisíc korun. Mnohem častěji však podobný „šlofík“ za volantem končí nejen plechovou škodou, ale i četnými zraněními.
Při delších cestách, ať už služebních, nebo na dovolenou, je vhodné nepodcenit toto riziko a předem na ně, například již při plánování cesty myslet. Ideální je, pokud posádku tvoří dva řidiči, kteří se mohou v případě potřeby vystřídat. A u prázdninových cest je dalším řešením spojit si již přesun do konečně destinace s objevováním zajímavých míst a rozdělit ji tak na několik kratších úseků.