Jsme nároční spotřebitelé
18. 7. 2007 – 7:04 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Spotřebitelé mají čím dál větší nároky — očekávají a dostávají čím dál více za čím dál méně. Dnešní
Obliba „pomalého občerstvení“ roste, a jak ukazuje náš spotřebitelský průzkum, rodiny znovu pokládají za velmi důležité jíst společně. Třebaže všichni vítáme výhody hotových jídel, rostoucí počet domácností se vrací ke klasickému vaření bez polotovarů jako zdravější alternativě. Držet krok s těmito rychlými spotřebitelskými trendy znamená získávat velké příležitosti, přestože to není vždy snadné: uděláte chybu a můžete si pořádně spálit prsty.
Proměny potravinářství
Potravinářské společnosti řeší řadu stále složitějších problémů a otázek. V posledním roce prováděl tým pro potravinářský průmysl společnosti Deloitte průzkum mezi členy řídících orgánů více než sedmdesáti předních výrobních a maloobchodních společností a společností poskytujících potravinářské služby. Tento průzkum, jehož závěry byly shrnuty ve studii An appetite for change — Food & Beverage 2012, nám dal jedinečnou možnost seznámit se s překážkami, které potravinářské odvětví překonává.
„Konkurence sílí, tlak na procesy a marže pokračuje, distribuční a další vstupní náklady rostou,“ říká Martin Tesař, partner v oddělení auditu společnosti Deloitte v České republice. „V poslední době se v celém odvětví a spotřebitelských prioritách odrážejí rostoucí zájem o klimatické změny a větší odpovědnost firem. Dnes je životně důležitou součástí obchodní strategie zájem o ekologii a veřejná propagace tohoto zájmu.“
Potravinářství v roce 2012
Podíváme-li se pět let dopředu do roku 2012, jaké nové výzvy potravinářské odvětví pravděpodobně čekají? Současné problémy jistě nezmizí: cena ropy pravděpodobně neklesne, tlak na ochranu životního prostředí poroste, ve středu zájmu zůstane zdraví a výživa, nízkonákladové ekonomiky nabízející levnější výrobní příležitosti nezmizí a spotřebitelé neztratí touhu po novinkách, pestrém výběru a skvělé hodnotě.
Rostoucí využívání alternativních kanálů, jako je internet, může vyvolat nárůst prodeje od dodavatelů potravin přímo zákazníkům. Možná se dočkáme i větší regulace obsahu soli, cukru a tuku vládami, které se neúnavně zabývají potřebou řešit dlouhodobé ekonomické důsledky současných otázek veřejného zdraví.
Je jasné, že příštích pět let přinese složitější problémy a překážky, které bude potravinářské odvětví řešit. Jedno je však jisté: do roku 2012 bude ukončena rozprava o odpovědnosti odvětví za propagaci správného stravování a zdravého životního stylu. Postupovat správně a být při tom viděn bude považováno za základ pro dobrou pověst značky a v konečném důsledku i pro podnikatelský úspěch v odvětví.
Proměny spotřebitelů
Dnešní spotřebitelé a nakupující jsou nároční a složití. Doby, kdy mohli maloobchodníci a výrobci pohodlně rozřadit populaci do pěti nebo šesti stálých segmentů, dávno minuly. Dnes je jich zpravidla dvacet nebo třicet.
„Jak zdůrazňuje náš globální průzkum, spotřebitele budou lákat reklamní nabídky tří výrobků za cenu dvou či druhého výrobku zdarma, ale do košíku budou přidávat i drahé zboží prvotřídní kvality a luxusní doplňky, což je častá ukázka zásadního rozporu mezi záměrem a skutečným chováním,“ dodává Martin Tesař.
Pro většinu dnešních nakupujících jsou normou velká nákupní střediska s rozsáhlým sortimentem výrobků. Očekávají, že na regálech najdou všechno, co chtějí, a jsou stále méně tolerantní k vyprodání zásob. Více než polovina nakupujících (53 %) uvádí pohodlnou dostupnost z místa bydliště jako nejdůležitější faktor při rozhodování, kde nakupovat. V popředí zájmu jsou také nižší ceny (42 %), kvalita za vynaložené prostředky (42 %), čerstvé ovoce a zelenina a celková kvalita zboží. Karty pro loajální zákazníky hrají roli jen pro 17 % dotazovaných. Na otázku, co mohou supermarkety a výrobci potravin udělat, aby lépe plnili požadavky zákazníků, byla nejčastější odpověď v našem průzkumu zvětšit výběr a pestrost nabídky (16 %).
Více než dvě třetiny nakupujících aktivně hledají nabídky druhého produktu zdarma a podobné speciální akce, ačkoli se zároveň neradi vzdávají možnosti koupit si něco pro radost — 29 % dotázaných, kteří vyhledávají výhodné koupě, uvedlo, že nyní nakupuje více kvalitnějšího zboží než v minulosti. V odpovědi na otázku, co mohou supermarkety a výrobci potravin udělat, aby splnili jejich požadavky při nákupu potravin, zařadilo více než 15 % respondentů na první místo zvýšení výběru a pestrosti, nižší ceny se s 8 % staly druhou nejčastější odpovědí.
Spotřebitelé v roce 2012
Dnešní spotřebitelé chápou vztah hodnoty a ceny a jsou zvyklí vybírat si z množství marketingových akcí, které jsou na ně zaměřeny. Spotřebitele zítřka bude ještě těžší charakterizovat, přesvědčit, dostat na svou stranu a udržet je, zejména v souvislosti s fragmentací spotřebitelských návyků a rostoucím významem nových médií oproti těm starým.
Je zajímavé, že podle našeho průzkumu odvětví předpokládá, že budoucí hlavní trendy jsou pro nás většinou známou veličinou. Hlavní otázkou bude nejlepší způsob, jak se vypořádat s budoucími trendy, které nabízejí ohromné příležitosti k úspěchu nebo prohře. Klíčem k budoucímu úspěchu bude správné předvídání významu těchto trendů a výsledných dopadů na spotřebitelskou poptávku a preference. Zatímco některé trendy budou obecné povahy, mnoho z nich bude mít velmi specifické důsledky pro jednotlivé sektory, kanály a kategorie.
Spotřebitelé chtějí větší pestrost, větší výběr, zdravé produkty, akční nabídky, lepší kvalitu a samozřejmě dobré ceny. Společnosti čelí rostoucím nákladům, přísnějším regulatorním a kontrolním mechanismům, dynamickým pohybům v globální ekonomice a stále náročnějším spotřebitelům. Co tedy mohou potravinářské podniky v tomto nestálém a náročném prostředí udělat, aby dosáhly ziskového růstu a vytvořily hodnotu?
„Jsme si téměř jisti, že toto odvětví nabízí skutečnou příležitost pro vytvoření významné hodnoty,“ dodává Martin Tesař.