Jsme na brexit připraveni, kolony ani chaos nebudou, slibuje šéf přístavu Calais
19. 12. 2020 – 6:24 | Evropská unie | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Na návrat celních formalit při obchodování mezi Evropskou unií a Británií je francouzský přístav Calais připravený. Podle jeho ředitele Jeana-Marca Puissesseaua žádný chaos ani kolony kamionů nehrozí, tedy pokud budou firmy vyplňovat celní protokoly správně.
"Brexit není synonymem chaosu. Brexit není synonymem pro zablokování dopravy," řekl Puissesseau v rozhovoru s agenturou Reuters. "Pokud budou celní protokoly předkládány tak, jak by měly, tak nevidím problém," dodal. Calais je největším přístavem ve Francii pro silniční dopravu nákladů při cestě na britské ostrovy.
Británie na konci letošního ledna vystoupila z EU, proces ale ještě není dokončen. Do konce tohoto roku platí přechodné období, kdy Londýn a Brusel musejí dojednat detaily fungování po brexitu, zejména pak vzájemné obchodní vztahy. Úderem půlnoci na 1. ledna tak firmy budou muset začít znovu předkládat celní deklarace, bez ohledu na to, zda se EU s Británií do té doby na uspořádání obchodních vztahů dohodne, anebo ne.
Firmy, které převážejí zboží mezi EU a Británií, varovaly před dopady na dodavatelské řetězce zejména u rychloobrátkového zboží, což je zejména ovoce a zelenina. EU je největším obchodním blokem na světě, má zhruba 450 milionů obyvatel.
Trasa z Calais do britského Doveru je nejkratší námořní cestou mezi EU a Británií. Měří jen 37 kilometrů. V Calais se odbaví zhruba dva miliony nákladních aut ročně a přístav investoval šest milionů eur (více než 156 milionů Kč) do infrastruktury, aby mohl obnovit tvrdou hranici.
Hromada byrokracie
Francouzské celní úřady přiznávají, že nemají ponětí, kolik firem z Portugalska na západě bloku po Rumunsko a Polsko na východě EU bude připraveno na konfrontaci s hromadou byrokracie, když se budou pohybovat přes nově zavedenou hranici mezi EU a Británií. Francouzská federace nákladních dopravců FNTR uvedla, že zpoždění budou znamenat další náklady, které sníží už tak velmi nízké obchodní marže.
"Budeme v centru problémů, které se objeví v prvních týdnech," řekla Isabelle Maitreová z FNTR. Tato federace zastupuje dopravní firmy. "Když jsou kamiony na cestě, je to známkou toho, že ekonomika funguje," dodala. Některé logistické firmy se dokonce snažily vyjednat si ve smlouvách nějakou formu ochrany před dopady zpoždění kvůli nově zavedeným kontrolám na hranici.
Když ale šéf přístavu v Calais poznamenal, že vše je připraveno, byla na silnici vedoucí k přístavu dlouhá řada kamionů. Britské firmy se totiž snaží předzásobit před 1. lednem, než začnou nová pravidla platit.