Je bankovní kodex opravdu ve prospěch klientů?

26. 4. 2007 – 9:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Je bankovní kodex opravdu ve prospěch klientů?
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Analýza plnění Kodexu chování mezi bankami a klienty (bankovního etického kodexu) přinesla mnoho zajímavých výsledků. Pouze zanedbatelná část celého bankovního kodexu se zabývá tím nejdůležitějším, tedy cenou bankovních služeb vyjádřenou mnoha různými poplatky.

Pouze 7 z 60 odstavců se věnuje bankovním poplatkům. Ke kodexu zatím přistoupilo 17 bank, ale jen šest z nich informuje své klienty o této skutečnosti prostřednictvím základního informačního nástroje současnosti, tedy vlastních webových stránek. Z provedeného celorepublikového průzkumu na 60 pobočkách devíti bank podepsaných pod kodexem vyplynulo, že na některých pobočkách (celkem 10) v šesti bankách nebyli pracovníci ochotni podat o podepsaném kodexu bližší informaci. Jestliže chceme pochopit relativně nové a pro naši kapsu důležité pojmy, banky nám v tom moc nepomohou. Pouhých šest bankovních institutů podepsaných pod kodexem umožňuje svým klientům vyhledat na jejich webových stránkách alespoň stručné vysvětlení složitých bankovních termínů. Mnohdy zmatečné jsou názvy jednotlivých produktů, jejichž skutečný obsah je obratně skryt zvídavému klientovi. Zhruba jedna čtvrtina zkoumaných bank neuvádí na své titulní straně sazebník poplatků. Záhadou zůstává, jak je možné, aby pracovníci stejné banky na různých pobočkách sdělovali odlišnou výši úroků u stejného produktu. S vykřičníkem byla zaznamenána skutečnost, že ve zhruba jedné třetině byla pracovníkem banky odmítnuta prosba klienta o poskytnutí smlouvy o vedení běžného účtu předem k prostudování. Co se týče všeobecných obchodních podmínek, základního dokumentu upravujícího vztah mezi bankou a klientem, je tento na pobočkách sice dostupný, ale je hodnocen jako málo srozumitelný a formulačně složitý. Všeobecné obchodní podmínky nejsou „uživatelsky příjemné“. Pouze cca jedna třetina bank podepsaných pod kodexem má na svých webových stránkách zveřejněny historické sazebníky, kde si klient může porovnat pohyb poplatků v čase. Pět ze 17 signatářských bank na svých webových stránkách neinformuje klienty o tom, jak řešit stížnost a žádná z nich neinformuje o právu klientů obrátit se v případě problémů na Českou bankovní asociaci, která je garantem kodexu. Česká bankovní asociace je pro nás přirozeným partnerem v dalších krocích. :: Kodex chování mezi bankami a klienty (PDF soubor 12 stran) - zdroj: SOS -

Kurzy

Kurzovní lístek: 23.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,230 25,310
USD 24,240 24,360
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články