Jak koupit úspěch, jistotu i budoucnost
26. 10. 2007 – 4:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V České republice franšízových systémů značně přibývá. Letos je jich už kolem sto třiceti. Od roku 2004, kdy Česká republika vstoupila do Evropské unie a poskytovatelům franšízy se díky volnému pohybu zboží uvolnily ruce, narostl počet systémů přibližně o čtyřicet.
V celé Evropě je pak pět tisíc franšíz ových systémů, které poskytují licence třem stovkám tisíc příjemců. Franšíza v Evropě zaměstnává dva miliony lidí. Celkem skrz toho odvětví proteče 382 miliard eur.
Koupí licence – franšízy si vlastně kupujete úspěch. Podle evropských statistik je franchising šestkrát úspěšnější, než kdybyste zkoušeli podnikat na vlastní pěst. Poskytovatel vám dodá přesnou kuchařku a vy se tak vyvarujete pokusů a omylů, které by vás stály peníze .
„Česká asociace franchisingu eviduje značný nárůst zájmu o franšízové podnikání,“ uvedl Jiří Lošťák, poradce v oblasti franšízy. Česká asociace franchisingu sdružuje v Česku ty nejvýznamnější poskytovatele franšízy. Mezi jejích 28 členů patří například společnosti McDonald´s, OBI, Telefónica O2 nebo Barum. První firmou, která do České republiky v roce 1991 přišla s principem franchisingu, byla Yves Rocher. Nejpočetnější skupinou mezi poskytovateli franšízy jsou restaurační a hotel ové řetězce a sítě supermarket ů.
Příjemce franšízy většinou platí poskytovateli franšízový a marketing ový poplatek, který se pohybuje mezi jedním až sedmi procenty, respektive mezi jedním až třemi procenty z obratu. Vstupní investice může činit od deseti tisíc do patnácti milionů. Výjimkou je v tomto případě OBI, kde budete k otevření prodejny potřebovat dvě stě milionů. Franšízová smlouva trvá průměrně pět let.