Home staging vám pomůže prodat lépe, nebo rychleji nemovitost
27. 5. 2014 – 13:50 | Bydlení | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Rozhodli jste se prodat či pronajmout vaši nemovitost a nedaří se vám to? Odmítáte snížit cenu na radu realitní kanceláře? Nemůžete nebo nechcete investovat horentní částky do rekonstrukce či redesignu? Řešením je home staging – o profesionální příprava nemovitosti s cílem dobře ji prezentovat při prodeji či pronájmu na realitním trhu.
Home staging je odlišný od interiérového designu, který se zabývá vlastním bydlením nebo firemními prostory. Snahou home stagingu je zatraktivnění nemovitosti pro co největší okruh klientů při prodeji či pronájmu. Nejde však o zakrývání nedostatků, ale o ukazování předností nemovitosti. V rámci home stagingu se používá zejména barevné sladění různých doplňků, správné rozmístění nábytku a osvětlení či odebrání negativních prvků, které by mohly ovlivnit potencionální zájemce. Home staging není tak drahý jako redesign, protože využívá zejména prvky, které jsou již součástí nemovitosti, případně doplňkové dekorace, které si můžete i pronajmout.
Prezentace bytu je velice důležitá, ale lidé často netuší, jak to správně provést. Zjistíme to pouhým pohledem na realitní inzeráty, kde z fotografií například nezískáme představu o prostoru. Přitom stačí jiný úhel pohledu nebo změna osvětlení a nemovitost získá na atraktivitě.
„Pro home staging je klíčové uspořádání nábytku a nastavení osvětlení. Velice příjemně v interiéru působí také například živé květiny, knihy, zrcadla, koberce, záclony, ale i žaluzie. Důležitý je i čerstvý vzduch a decentní vůně. Nemovitost po zásahu profesionála ukazuje skutečnost takovou, jaká by mohla být,“ říká Milan Vrbík, ředitel franšízové pobočky RSČS/Finezza reality v Brně.
S home stagingem se může setkat ve třech případech: při prodeji bytu nebo domu tzv. home staging to sell, při pronájmu bytu nebo domu tzv. home staging to rent a tzv. home staging to live při přípravě nemovitosti k nastěhování.
Home staging vznikl v polovině 70. let ve Spojených státech, u nás se objevil teprve před pár lety. Jitka Kobzanová, původně interiérová návrhářka, je zakladatelkou home stagingu v České republice. Poté, co se tomuto oboru věnovala tři roky ve Velké Británii, jej v roce 2010 přivedla do Čech. Založila si vlastní společnost a dokonce i Akademii home stagingu, kde vychovává tzv. home stagery.
Člověk, který provádí home staging, tedy home stager by měl mít nejen skvělou představivost, ale i smysl rozpoznat přednosti nemovitosti a být kreativní. Měl by být schopný zkombinovat barvy, materiály a bytové doplňky a na nemovitost by se měl dívat neutrálně, nenechat se ovlivnit jejím vzhledem před změnou.
Největší chybou při home stagingu je opomenutí neutrálnosti prostředí. Cílem je, aby si co největší škála zájemců dokázala představit sama sebe v daném bytě či domě, proto je potřeba zvolit takovou škálu barev a dekorace, které jsou neutrální.
Další chybou často bývají přeplněné prostory. Pokud přes přeplněné úložné prostory není vidět ani sám úložný prostor, klient může nabýt dojmu, že tam není dostatek místa a že dům „praská ve švech“. Stejné je to se zařízením. Pokud zařízení v prostoru zabírá mnoho místa nebo je ho nadmíru, je třeba jej odstranit, aby místnost lépe vynikla. Jde zejména o cvičební přístroje, ventilátory, stoly či příliš velké květiny. Pocit bezpečí v zájemci nevyvoláte, pokud máte vystavenou například sbírku zbraní. Uložte ji proto raději do skříně.
Říká se „čistota půl zdraví“. Stejně tak to platí u nemovitosti, kterou chcete prodat či pronajmout. Nabízíte-li svou nemovitost, pak musí být uklizená každou minutu, kdy je nabízena na trhu. To, že milujete vašeho domácího mazlíčka, neznamená, že ho musí milovat i kupující. Proto je dobré schovat, případně příliš nevystavovat, například psí pelíšek či misky se žrádlem, a nezapomínat na pravidelné luxování chlupů.
Špatně může působit i opotřebované příslušenství, jako jsou vodovodní baterie, dveře, svítidla, skříně nebo závěsy. Jejich nahrazení či oprava patří mezi snadnější a méně nákladné úpravy s velkým pozitivním dopadem na zájemce.
-Jana Zámečníková | Více na Hypoindex.cz