Garance ceny u dodávky energií se vám může prodražit
3. 6. 2016 – 0:00 | Energie | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Zvažujete změnu dodavatele energií a zaujala vás nabídka tzv. garance ceny? Tato služba zaručuje, že zlevní-li elektřinu či plyn vybraný dodavatel, sníží se na stejnou výši i cena u vašeho dodavatele. Ještě než lákavou nabídku přijmete, prostudujte si její podmínky. Garance ceny totiž bývá zpoplatněná, a tak se může stát, že nakonec zaplatíte ještě více.
Mnoho dodavatelů se nabídkou garance ceny snaží zákazníky motivovat k uzavření smluv na dobu určitou. Ty však nemusejí být pro zákazníky výhodné, neboť je většinou nelze vypovědět, či je jejich ukončení podmíněno zaplacením tučné smluvní pokuty. Vzhledem k pohyblivým cenám energií i konkurenčnímu boji mezi dodavateli doporučujeme spotřebitelům uzavírat smlouvu na dobu neurčitou nebo smlouvu na dobu určitou na nejvýše jeden rok.
Měřítkem pro případnou slevu v rámci garance ceny bývá obvykle standardní produkt tzv. dominantního dodavatele, tedy dodavatele, který má v daném regionu nejvíce zákazníků. Standardní produkty patří však k těm dražším. Dominantní dodavatel může nabízet i jiné, výhodnější produkty. Navíc služba garance bývá zpoplatněna, v konečném důsledku tedy spotřebitel nemusí ušetřit, ale naopak zaplatí více.
Garance ceny se nevyplatí například u produktu Praha – Garance pro elektřinu nabízeného společností Bohemia Energy. Spotřebitel za vyúčtovací období trvající přibližně osm a půl měsíce (březen až prosinec 2015) ušetřil díky garanci ceny sjednané v rámci výše uvedeného produktu na elektřině 122 Kč, avšak zaplatil za garanci ceny 195,09 Kč. Ještě méně výhodné se pro spotřebitele ukázalo sjednání produktu GARANCE PRE – Home Standart 24 – D02d, kdy spotřebitel za stejné období ušetřil na plynu 8 Kč, avšak za garanci ceny zaplatil 201,87 Kč.
V některých případech dochází k tomu, že při sjednávání smluv o dodávce energií dochází k zavalení spotřebitele informacemi, jindy se o některých informacích vůbec nedozvídá. Občas nebývá spotřebitel ani upozorněn, že je garance ceny zpoplatněna. Přitom spotřebitel musí výslovně souhlasit se sjednáním dalších plateb vedle platby za elektřinu a plyn. Zpoplatněná garance ceny by měla být obsažena přímo ve smlouvě o dodávce energií, a pokud tomu tak není, nesmí dodavatel dle občanského zákoníku platby za dodávku energií po spotřebiteli vyžadovat. Není-li tedy ujednání o garanci ceny součástí smlouvy o dodávce energií, má spotřebitel právo na vrácení platby za službu garance.