Dovolené letos výrazně podraží, cestovky vykupují hotely
7. 2. 2011 – 9:45 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Nepokoje v Egyptě zasadily těžkou ránu tamnímu cestovnímu ruchu, což bude mít neblahý vliv na peněženky rekreantů z celé Evropy. Podle pondělního vydání deníku E15 kvůli tomu porostou ceny zájezdů.
Nepokoje v Egyptě zasadily těžkou ránu tamnímu cestovnímu ruchu, což bude mít neblahý vliv na peněženky rekreantů z celé Evropy. Všechny významné cestovní kanceláře se nyní snaží nahradit Egypt ve své nabídce jinými zeměmi, volné hotely ale téměř nejsou. A pokud ano, jsou výrazně dražší než obvykle. Ceny zájezdů tak porostou.
„Egypt je v podstatě nenahraditelná destinace. V jiných zemích nedostaneme kapacitu, kterou potřebujeme. Navíc hoteliéři toho využívají a výrazně zdražili. To je bohužel realita,“ řekl deníku E15 obchodní ředitel největší české cestovky Exim Tours Jan Koláčný.
TIP:
- Nepokoje stojí Egyptskou pokladnu 310 milionů dolarů denně
- Egyptu hrozí ekonomická katastrofa, opustil ho už milion turistů
Dražší budou nově nasmlouvané dovolené. Poprvé tak může dojít k paradoxní situaci, že doprodeje budou dražší než katalogové ceny. Podle Koláčného zvedly některé hotely ceny až o desítky procent.
Pozornost evropských touroperátorů je nyní upřena především na Turecko, Bulharsko, Řecko a Španělsko, volných pokojů se ale nedostává například ani na Kapverdských ostrovech. Daniel Plovajko z CK Fischer se proto obává případného prodloužení egyptských nepokojů. „Egypt patří mezi top turistické destinace z celosvětového hlediska. Jen z Ruska tam ročně míří miliony turistů, další miliony z Evropy. Rychle přesunout takové množství klientů do jiných destinací nebude možné. U hotelů bude vyšší poptávka než nabídka, v praxi to znamená nárůst cen u všech ostatních destinací v nabídce kanceláří,“ řekl Plovajko. Podle analytika Martina Košatky je letní sezona nenapravitelně narušena.
Analytik Martin Košatka varuje, že i kdyby nepokoje hned skončily, země se s pošramocenou pověstí u turistů bude vyrovnávat ještě dlouho. Situaci navíc zhoršuje skutečnost, že nejpřirozenější alternativou k Egyptu je Tunisko, které se ale potýká se stejnými problémy jako země pyramid.
Egypt je pro české cestovky významný hlavně tím, že jde o celoroční destinaci s bezkonkurenčně nízkými cenami služeb. V nabídce velkých kanceláří zaujímá významný podíl, například u Fischera až 15 procent. Agentura Mag Consulting připisuje zájezdům do Egypta 17 procent nabídky na trhu.
Podle marketingového ředitele Čedoku Tomáše Brejchy bylo třeba reagovat velmi rychle. „Již máme nasmlouvané alternativní kapacity, a to především v Emirátech a Turecku,“ řekl.
-Filip Sušanka | MED