Díky změnám hrozí lidem nadvláda operátorů
2. 12. 2014 – 15:29 | Zákony | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Odstoupit od smlouvy s operátorem nebude kvůli novele zákona tak snadné. Sporným bodem novely je pozměňovací návrh Hospodářského výboru. Postrádá totiž odkaz na náležitosti, které ukládají operátorovi povinnost informovat při každé změně podmínek zákazníky o právu ukončit smlouvu bez sankcí. V současnosti tak musí operátor o této možnosti informovat například i při změně ceníku či všeobecných podmínek, které zákazníka přímo neznevýhodňují.
Podle portálu idnes.cz v případě přijetí novely však bude možné smlouvu vypovědět pouze v případě „podstatné změny smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka“. Jenže ne každou změnu může operátor vnímat jako podstatnou. V takovém případě nebude mít tudíž ani povinnost informovat zákazníka o právu odstoupení od smlouvy bez sankcí. Lze tedy očekávat, že zákazník bude jednostrannou změnu vnímat jako zásadní zhoršení podmínek, avšak operátor ji jako takovou odmítne uznat.
Český telekomunikační úřad se vyjádřil ústy mluvčího Martina Drtiny, který je přesvědčen, že bude-li novela v podobě, v jaké odešla z Poslanecké sněmovny, schválena, sníží se tím rozsah práv zákazníků telekomunikačních operátorů a zároveň se tak zákon dostane do nesouladu s evropskou směrnicí č. 2002/22/ES. Regulátor přitom výhrady k zamýšlené novele poslancům zaslal. Bohužel bez odezvy. ČTÚ je rozhodnut, pokud novela projde legislativním kolečkem, bude rozhodovat v souladu s podmínkami danými evropskou směrnicí v případných sporech s operátory.
Ovšem toto rozhodnutí našich poslanců by mohlo vést k tomu, že České republice hrozí ze strany Evropské komise zahájení řízení kvůli nesplnění povinnosti správného transportování evropského práva do vnitrostátní normy a hrozí mnohamilionová pokuta. V současnosti mohou operátoři požadovat po spotřebitelích i firmách maximálně pětinu součtu paušálů zbývajících do konce trvání smlouvy.
Jenže v případě schválení novely se budou nevýhodné podmínky vztahovat již pouze na spotřebitele a tím dojde ke zhoršení jeho postavení vůči operátorům.