Diamant není investice
27. 3. 2014 – 22:29 | Investice | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Kromě toho, že se diamanty se staly symbolem bohatství a velkého majetku, luxusu i společenského postavení, hovoří se o nich jako o investičním aktivu. Investice do kvalitních diamantů má být sázkou na jistotu a alternativní investicí, na které nelze prodělat. Je tomu tak v realitě?
Dlouhodobý růst cen diamantů prý přináší zisk
Podle Výroční zprávy statistik cen diamantu (Diamond Price Statistics Annual Report) z roku 2011 každých 1 000 dolarů vynaložených na koupi pětikarátového diamantu před 10 lety nabídlo návratnost 1 645 dolarů. Diamanty mají být podle propagátorů této formy investice výhodnější než jiné investice, jako např. indexová investice do akcií.
Investoři mají těžit z dlouhodobého růstu cen diamantů, pro který hovoří mnoho faktorů. Může vznikat hlad po diamantech posilovaný poptávkou v Indii a Číně, daný růstem tamní střední třídy. Ceny jsou ovlivněny i tím, že přírodní diamant je vyčerpatelným nerostem a jeho cena přirozeně roste i díky zvyšujícím se nákladům na těžbu.
Chvála ve prospěch diamantů versus Investiční pohled
Ve prospěch diamantů bývá vyslovováno mnoho chvály, prezentující broušené přírodní diamanty jako výtečné investiční aktivum. V malém kamínku má být koncentrováno velké bohatství, které lze předávat z generace na generaci a ukrývat pro potřeby udržení majetku v převratných dobách. Výhodou také může být „ukrytí peněz před státem nebo manželkou“, ochránění majetku před zdaněním nebo dopady právních sporů. Z tohoto pohledu má být diamant nadčasovou investicí.
Obrázek 1: Pohled vyzdvihující diamant jako nadčasovou investici. Tento obrázek ovšem neuvažuje výnos, likviditu a riziko, jako parametry, které by měly být u jakékoli investice zvažovány.
S pohledem na diamant jako investiční příležitost je ovšem spojena nejedna komplikace. Pořízení vyžaduje nemalou sumu, jsou tu nemalé náklady související s pořízením, zahrnující expertní posouzení a obchodní marži. Běžný smrtelník bude nakupovat za maloobchodní cenu s marží v řádu desítek procent a bude muset platit daň z přidané hodnoty.
Nejenom u diamantů platí, že není problém koupit, ale prodat. Likvidita a schopnost přeměny diamantu na peníze je mizerná. I když existují jakési doporučující maloobchodní ceníky, jako je Rapaport, prodej konkrétního diamantu na daném místě v daném čase za odpovídající cenu je problematické. Tržní cena je dána nabídkou a poptávkou – tedy schopností najít kupce.
Držení diamantu nenese žádné průběžné výnosy, jako jsou úroky nebo dividendy. Výnos z investice je dán pouze kapitálovým výnosem, dosažitelným jen v případě, kdy se podaří levně koupit a dráže prodat.
Obrázek 2: Vnímání diamantu jako investiční příležitosti. Výnos je dán spekulací na růst ceny, likvidita je nízká a riziko v podobě předražení při koupi, ztrátám při prodeji je významné.
Nelikvidní a stěží prodejný?
Prodat diamant není nic jednoduchého. Martin Rapaport, člověk pohybující se celý život kolem diamantů, autor Rapaport ceníku a propagátor ETF zaměřeného na diamanty, ve vztahu k investování do fyzických diamantů varoval, že běžný investor nemají „žádný přístup na trh“ a že spread mezi nákupem a prodejem je „šílený“. Obchodníci s diamanty vám rádi diamant prodají a získají zaslouženou marži. Budete-li chtít prodat, budete možná nuceni jít s cenou hodně a ještě více dolů.
Obchody s diamanty a vývoje cen nejsou zachycovány podobně jako u jiných komodit nebo u cenných papírů, ukazatelé vývoje cen a indexy nejsou dostupné. Při určení ceny se lze teoreticky opřít o Rapaport ceník nebo jiné ceníkové tabulky. Cena se zde odvíjí od expertně rozpoznatelných parametrů, jako je barva, váha, čistota a typ výbrusu.
Nestačí jen nechat posoudit znalce a prodat, je nutné najít kupce právě na jedinečný exemplář, který je prodáván. Obchodníci s diamanty mají zdánlivé řešení v podobě „doživotní“ záruky zpětného odkupu. Formulace záruky už tak optimistická není, může jít například o „5 let záruky plného vrácení peněz do 48 hodin,“ platná „(…) při vrácení zboží v naprosto neporušeném stavu, včetně certifikátů a vystavených dokladů, schopné dalšího prodeje.“ Nutnou otázkou související s podobnou garancí je schopnost protistrany dostát svým závazkům.
-Radovan Novotný | Více na Investujeme.cz